Historisk grupptalan mot Volkswagen efter dieselgate

Fler än 400.000 vill ha kompensation – största grupptalan någonsin i Tyskland.

Historisk grupptalan mot Volkswagen efter dieselgate

Just nu förbereder Volkswagen sitt försvar i Tysklands största grupptalan någonsin, där fler än 400.000 bilägare vill ha kompensation efter dieselskandalen.

Under måndagen inleds förhandlingar om den nya grupptalan i tysk domstol. Volkswagens jurister vill inte ingå någon uppgörelse och verkar utgå från att fallet kommer läggas ned, även om det kan ta många år, skriver Financial Times. Det är dock svårt att uttala sig om eftersom detta är första gången en grupptalan prövas i domstol på det här sättet i Tyskland.

Målet med den här typen av grupptalan, som nu går att använda i Tyskland efter en lagändring, är att konsumenter ska kunna få rätt mot stora företagskoncerner. Lokala domstolar i Tyskland har redan tagit emot tusentals fall anmälda av bilägare.

"Det är billigare för Volkswagen att ge alla i grupptalan 5.000 euro än att betala ut 300.000 individuella skadestånd, om vi antar att några hoppar av, och alla rättegångskostnader", säger Ralph Sauer, en advokat som representerar konsumenterna, till Financial Times.

Nu måste bilägarna bevisa tekniskt att den uppdatering Volkswagen skickat ut inte håller måttet och att andrahandsvärdet påverkats. Volkswagen hävdar å andra sidan att de inte brutit mot lagen, att andrahandsvärdet inte påverkats och att uppdateringen redan godkänts av myndigheter i EU.

Hur det går i rättegången kan i förlängningen också påverka svenska bilägare som har en "fuskbil" av märket Volkswagen, Audi, Skoda, Seat och Porsche. VW-koncernen har redan ingått en uppgörelse med amerikanska och australiska ägare.

Dieselskandalen bröt ut för drygt fyra år sedan och har i dagsläget kostat Volkswagen 320 miljarder kronor.

 
Jag tycker absolut ägarna till de drabbade bilarna har rätt till skadestånd.
91
13