Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6

Audi är tillbaka där man började med biturbo V6, precis som originalet från 1999 hade. Fast nu ger V6:an 450 hk och 600 Nm.
Annons

RS-modellerna står som spön i backen i år, sammanlagt är det sex nya RS-bilar som Audi presenterar under 2019. Nu är det dags för en ny Audi RS 4 Avant, som faktiskt firar 20-årsjubileum i år.

Originalet från 1999 hade en 2,7-liters biturbo V6 med 380 hästar men nya Audi RS 4 Avant har fått en 2,9-liters V6 som toppar 450 hk med en vridmomentkurva lika platt som ett köksbord. 600 Nm finns tillgängligt mellan 1.900–5.000 rpm. Ett faktum som Audi dock ”glömmer” att nämna i sin pressrelease är att den här motorn är lånad och utvecklad ihop med koncernkollegan Porsche. Audi RS 5 Coupé var först ut med nya V6:an 2017 och Audi RS 5 Sportback följde efter 2018.

V6-motorn har ”vända” topplock med avgasportarna uppåt, där de två turboaggregaten är placerade ovanpå V6:an. Kompressionsförhållandet är 10,0:1, vilket är högt för en turbomotor som laddar 1,5 bar. Motorn arbetar med det som Audi kallar för ”B-cycle”, något som är ganska likt Miller-cykeln. Det innebär variabla ventiltider och två olika ventillyft (6,0 och 10,0 millimeter), vilket ger en bränsleeffektiv förbränning vid dellast.

Accelerationen 0–100 går på 4,1 sekunder och toppfarten begränsas till 250 km/h. Kryssar man i tillvalet RS dynamic package så ökar den till 280 km/h. Förbrukningen anges till 9,2 l/100 km, vilket är en reducering med 17 procent jämfört med föregångaren.

Standard på Audi RS 4 Avant är åttastegad Tiptronic-automat och fyrhjulsdrift, quattro. Grunden är en fördelning fram/bak på 40/60 procent men kraften kan regleras mellan 70 procent till framaxeln eller 85 procent till bakhjulen. Quattro sport differential med aktiv momentstyrning är tillval.

Sexkolvsok med 375 millimeters stålskivor är standard men Audi RS 4 Avant kan även utrustas med keramiska bromsskivor på 400 millimeter.

Nya Audi RS 4 Avant har samma praktiska egenskaper som A4 Avant med ett bagageutrymme på 495 liter, 1.495 om man fäller baksätet. Åtta exteriörkulörer finns att välja mellan, däribland två som är unika för RS 4 Avant (Turbo blue samt Tango red). De som vill göra sin bil ännu mera personlig kan välja ur Audi exclusive och till exempel använda Nogaro blue som fanns på urfadern RS 2 Avant från 1994. Kundleveranserna startar i december, i Tyskland börjar priserna vid 81.400 euro.

 
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Hela gänget av Audi RS 4 Avant, inklusive den blå urfadern RS2 från 1994 (med hysterisk turbofemma).
Officiell: Nya Audi RS 4 Avant sluter cirkeln med 450 hk biturbo V6
Annons
Annons
Rulla till toppen