Volkswagenchefens ärliga svar: "Elon Musk har hjälpt oss mycket"

Volkswagens chefsstrateg hyllar Teslachefen, är inte rädd för kinesiska utmanare – och förklarar hur Volkswagen ska lyckas med elbilssatsningen.

Volkswagenchefens ärliga svar: "Elon Musk har hjälpt oss mycket"
Volkswagen ID 3 är startskottet för koncernens jättesatsning på elbilar.

Volkswagen har inlett koncernens största satsning någonsin. Miljardbelopp plöjs ned i utvecklingen av elbilar och det är ID 3 som är först – och viktigast.

På bilsalongen i Frankfurt fick vi en pratstund med Michael Jost, chefsstrateg på Volkswagen, som berättar att koncernen ska vara helt klimatneutral 2050. Detaljerade planer finns för 22 miljoner elbilar.

"När det beslutet var fattat kom planen automatiskt. Senast 2040 säljs den sista förbränningsmotorn. Räknar vi baklänges betyder det att vi visar vår sista plattform med förbränningsmotorer 2026, och 2033 kommer den sista bilen på den tekniken. Det låter som att 2050 är långt fram, men besluten måste tas redan nu."

• Hur ser ni på vätgas?

"De kommer runt 2024, men andelen blir låg. Elbilar är mer energieffektiva, men när vi har mer ren el kan vi börja tillverka vätgas och vätgasbilar."

• Ser du massarbetslöshet eftersom elbilar är enklare att bygga och kräver mindre service?

"Nej, jag tror det blir mer jobb i framtiden! 80 procent av värdet i olja är råoljan, resten är raffinaderier och så vidare. Men i den nya världen med grön energi kommer 80 procent av affären vara hantering av elektriciteten, laddföretag, energihantering, att lagra och transformera elektricitet. Energi är det nya spelet. Bilföretag kan bli energiföretag. Att transportera el kan låta enkelt men elen måste kanske från vindkraftverk i norr till fabriker i söder. Vem ska lagra, transportera, ta betalt, det här är ett komplicerat system."

Tre olika navigationssystem – och inget fungerar bra

• Bilar går samtidigt från att vara komplicerade mekaniska produkter till programvara?

"Exakt, vi måste göra vår egen mjukvara, vi blir en digital plattform, inte bara en bilplattform där vi redan är mästare. Idag har vi exempelvis tre olika navigeringssystem i våra bilar och inget fungerar helt bra och vi äger inget av dessa. I framtiden ska vi ha ett som vi utvecklat själva."

"När materialkostnaden i bilarna går ner måste vi investera i mjukvara. Våra bilar kommer också kunna uppdateras och bli mer värda efter några år. Bilarna kan bli snabbare, säkrare, få ny instrumentering, vissa saker kan kosta extra. Elon Musk har hjälpt oss mycket. Idag säljer vi vår bilplattform, bland annat till Ford. Nästa steg kan bli att sälja vår elektroniska plattform, vår mjukvara."

Läs också: Bakslaget för Volkswagen: Nu åtalas högsta ledningen

Michael Jost är chefsstrateg på Volkswagen.

• Vem kör bilen i framtiden, vem äger bilarna och blir de fler eller färre?

"Vi tror på 70–80 procent egna bilar men VW kan absolut bli en utmanare till Uber, jag är inte rädd för Uber eller Didi. I stora städer kan det bli 20–30 procent färre bilar och det kommer bli fler småbilar, det är en klar trend. Fler bilar på samma yta. Pris under 20.000 euro, körsträcka 22 mil. Oljebilar är det förgångna. Priset på olja kommer att gå upp med nya oljeskatter, skillnaden mellan att köra på el och olja kommer att bli dramatisk."

Självkörande bilar om tio år

• Självkörande bilar, när kommer de?   

"Vi ser absolut transport som en service som vi kommer att erbjuda. Om fem år har vi autonoma bilar som klarar sig i sitt område vid bra väder. Men det tar kanske tio år innan de kör från stad till stad. Affären med att sälja transport kommer när föraren inte längre behövs. Tvärtemot vad vissa tror kommer varumärket bli mycket viktigt, de med bra varumärke kommer att få mycket mer betalt, så vi jobbar med att stärka våra varumärken."

• Hur viktig är infrastrukturen?

"Det är den stora utmaningen! Vi kommer kunna leverera bilar tillräckligt snabbt, men är infrastrukturen lika snabb? I Tyskland är det 60 månaders handläggningstid för att få bygga ett vindkraftverk."

• Så till sist, hur ska ni klara anstormningen av kinesiska tillverkare?

"De är snabba, allt går snabbt i Kina. Där byter man mobiltelefon två gånger per år, här i Europa ligger snittiden på två år. Vi måste hitta bra partnerskap i Kina och de kan behöva oss. Men vi behöver utmaningen för att vara tillräckligt snabba, vi vill inte somna. Och, jag är inte rädd för de kinesiska bilarna, de är dyrare än våra på grund av deras höga produktionskostnader. Men det blir en spännande utmaning för oss att hitta unga programmerare som inte vill till Kalifornien, utan till oss."

 
Jag är övertygad om att min nästa bil blir laddbar.
146
44