Film: Se Porsches elbil Taycan byggas i Zuffenhausen – precision i högsta klass

Luta dig tillbaka och njut av Porsches noggranhet, från första punktsvetsen till sista slutkollen. Man kan inte annat än älska bilfabriker!

Film: Se Porsches elbil Taycan byggas i Zuffenhausen – precision i högsta klass
Här ser vi "bröllopet" där drivlinan lyfts upp och "in i" karossen, ett klassiskt moment i en bilfabrik.

Porsche har byggt en helt ny fabriksanläggning till Taycan, vilket i sig är en bedrift eftersom området redan är så fruktansvärt trångt. Karossverkstaden delas mellan Taycan och åttonde generationen 911.

Eftersom det är en elbil som byggs har speciell vikt lagts vid att göra produktionen CO2-neutral och så miljöskonsam som möjligt. Totala ytan för Taycan-fabriken mäter 170.000 kvadratmeter.

Produktionen av Taycan startade officiellt 9 september och bygget av den nya fabriken inleddes 2015. Produktionen av Taycan har skapat 1.500 nya arbetstillfällen, men för några veckor sedan kom beslutet att anställa ytterligare 500 bilbyggare för att öka produktionen och möta den höga efterfrågan.

Zuffenhausen är helig mark för Porsche. De första prototyperna till Volkswagen Typ 1 byggdes 1937 i ett garage i Zuffenhausen. Hit kom de första 500 356-karosserna 1950, tillverkade av Reutter & Co i Stuttgart. Den riktiga serieproduktionen kunde rulla igång, under ledning av Ferry Porsche. I Zuffenhausen har 911:orna alltid byggts, liksom en del andra modeller som kommit och gått.

Längre ned på sidan finns filmen från Porsche som visar hur Taycan produceras. I listan här under lyfter fram några intressant moment, speltiden är angiven med minuter och sekunder.

1:38 Inledningsvis kan man se hur en hel flock med ABB-robotar kastar sig över Taycan och sätter dit nödvändiga punktsvetsar. Samma moment fast ur en annan vinkel finns vid 3:25.

4:10 I sekvensen efter ser vi hur vissa karossdelar limmas och nitas, istället för att svetsas. Audi och Jaguar Land Rover använder mycket lim/nit i sina karosser, Ferrari gillar svetsning bättre men har en speciell svetsteknik med låg temperatur och många olika legeringar.

6:10 Det är förvånansvärt mycket manuell handpåläggning på karossen innan allt är perfekt inför lackeringen.

6:58 Den färdiga karossen går igenom en serie av "badkar" som avfettar plåten inför lackeringen. Här gäller det att konstruktionen är rätt utförd så att avrinningen fungerar.

10:16 Ett par jättelika "polermaskiner" ger den rätta finishen innan det är dags för nästa steg i lackeringen att ta vid (10:40). Lackeringen sker i många steg, i filmen är processen förkortad. Robotarmarna har en röd, utbytbar "kroppsstrumpa" över sig för att skydda från färgdimman.

13:46 Kontroll av den färdiglackerade bilen. Starka lysrör underlättar inspektionen och ger raka, upplysta streck i plåten som obönhörligen avslöjar ojämnheter och dammkorn. Här är det verkligen en handgriplig kontroll av lacken, med bomullsvantar.

15:18 Elmotorerna monteras hos Porsche. Flera av komponenterna levereras av italienska Magneti Marelli.

18:02 Ett tydligt exempel på hur snett man kan hålla ett torx-verktyg och det går ändå bra att styra rätt och uppnå korrekt moment. Älska torx!

18:27 Här inleds någon typ av test av elmotorn. Ser ut som en funktionskontroll innan elmotorn går vidare och monteras i Taycan.

20:05 Monteringen av alla komponenterna har börjat och i den här filmsekvensen har man redan kommit en bra bit i arbetet. Bilen sitter i en rund vagga som går att vrida runt för att få en bekväm arbetsställning. Liknande system har Ferrari.

21:02 Rätt tatuering för en bilbyggare!

21:23 Monteringen av instrumentbrädan inleds, i momentet innan har den skjutits in genom den ena dörröppningen. Instrumentbrädan kan alltså inte vara större än att den går in genom öppningen. Alla komponenter på instrumentbrädan är färdigmonterade utanför bilen, vilket förstås är betydligt lättare än att ligga på knä och göra jobbet inne i bilen. En skojig detalj i sammanhanget är hur få skruvar som behövs för att fixera instrumentbrädan. Hittar du dessa i din egen bil är det bara att lossa och rycka till, så ligger brädan på golvet! Eller förresten, testa inte detta hemma…

22:01 Glastaket läggs på plats och robotar gör jobbet. Inga tunga lyft för bilbyggarna och roboten är aldrig bakfull. Rakt varje gång.

23:21 Batteripaketet kommer serverat, på en självgående truck. Betydlig säkrare än när en mänsklig, missförstådd F1-förare ( = truckförare) gör jobbet.

25:10 "Bröllopet" inleds. I stort sett alla biltillverkare använder samma princip där hjulupphängning och motor – monterat som en enhet – lyfts upp i karossen underifrån. I det här fallet är det elmotorer och ett stort batteripaket, men principen är densamma.

25:54 Stolarna lyfts in, först liggande och därefter vrider roboten upp stolen till rätt position.

25:40 Den här scenen finns med i alla filmer från bilfabriker. Emblemet i fronten läggs på plats.

26:50 Ett litet skaktest med ojämna rullar under hjulen. Skulle ett skruvförband vara glömt eller löst åtdraget (eller något ligger löst) får man en första, skramlande indikation. Hos många bilfabriker finns det ett liknande skaktest direkt utanför fabriksporten, en kort och väldigt ojämn vägsträcka på något hundratal meter.

27:52 Slutinspektion av lack, yttre detaljers montering och även inredningen. Återigen med hjälp av "streck" från många lysrör. Finns det dammkorn i klarlacken går de som regel att polera bort. Ett visst antal bilar tas åt sidan för en mycket noggrannare stickprovskontroll där stora delar av bilen demonteras för att se om allt arbete utförts korrekt. 

 
Snyggt jobbat!
108
60

Geografiska begränsningar gör att fabriken i Zuffenhausen är "trångbodd". Dessutom får man inte bygga på höjden, då det behövs luftcirkulation ned till Stuttgart. Stora delar av nya fabriksdelen för Taycan grävdes ned i marken för att få tillräcklig volym.