Hård kritik mot autobromsen i nya bilar

Föraren ska inte lita på att systemen alltid fungerar, visar ny studie.

Hård kritik mot autobromsen i nya bilar
Tesla Model 3 var en av modellerna i AAA:s autobromstest.

Förra året omkom 34 fotgängare i trafikolyckor i Sverige, och 241 skadades svårt enligt siffror från Transportstyrelsen. Biltillverkarnas motdrag har de senaste åren varit att införa autobromssystem som själva ska upptäcka och bromsa för andra bilar, fotgängare och cyklister.

Men som auto motor & sport visat tidigare kan systemen ofta ha svårt att upptäcka farorna, och nu kommer en ny rapport från amerikanska organisationen AAA som visar samma resultat.

Rapporten visar att även om autobroms kan fungera riktigt bra i vissa förhållanden och verkligen rädda liv stöter de också på allvarliga problem under andra förhållanden.

Svårt upptäcka fotgängare på natten

AAA har testat autobromssystemen i Tesla Model 3, Toyota Camry, Honda Accord och Chevrolet Malibu. Samtliga hade allvarliga brister i vissa testmoment.

I bara fyra av tio fall lyckades bilen bromsa för en fotgängare i dagsljus om bilen kördes i 30 km/h. Och det blir ännu värre på natten – då är de här bilmodellerna riktigt dåliga på att upptäcka fotgängare, vilket också medför att bilen varken varnar eller bromsar för dem.

I nästan nio av tio fall kunde bilen inte bromsa för ett barn som sprang ut mellan två bilar om bilen kördes i 30 km/h. Ingen av bilarna kunde heller bromsa för en fotgängare som gick över ett övergångsställe direkt efter att bilen svängt höger i en korsning, trots att bilen bara kördes i 25 km/h.

"Har potential att rädda liv"

Men trots bristerna är AAA övertygade om att systemen räddar liv och undviker skador.

"De här systemen har potential att rädda liv och bilköpare borde titta efter de här finesserna på sin nästa bil. Men de ska köra bilen som om systemet inte fanns. De kan inte ersätta en uppmärksam förare", säger Greg Bannon på AAA.

 
Jag har autobroms på min bil.
79
45