Gamla myten stämmer inte: Så bra håller elbilarna värdet

Ny analys visar betydligt mindre värdetapp än många hade trott.
Annons

Priset på begagnade elbilar har ökat med 30 procent sedan det nya bonus/malus-systemet infördes. Det visar en genomgång som annonssajten Wayke gjort.

Det beskedet går tvärt emot farhågorna som många hade för några år sedan, om att elbilarna skulle tappa enormt mycket i värde efter bara några år.

En av de främsta anledningarna är att utbudet är relativt skralt – många bilar försvinner utomlands på export när framför allt norska och finska bilhandlare dammsuger den svenska marknaden. Men det hindrar inte de svenska handlarna att kassera in elbilsbonusen först.

”Svenskarna verkar allt mer redo att byta till elbil men producenterna hänger inte med. Det är brist på både nya och begagnade elbilar, vilket är den främsta orsaken till att priserna ökar”, säger Martin Fransson, vd för Wayke.

Läs också: Bilarna som håller värdet bäst – elbilarna ligger bra till

Tesla överlägset bäst

Snittpriset för begagnade elbilar har alltså ökat rejält de senaste månaderna, visar en analys av 10.000 elbilar av 2016 års modell. Priserna har jämförts med listpriserna för att se vilka modeller som håller värdet bäst.

Tesla Model S och Model X håller värdet överlägset bäst i den här granskningen med ett värdetapp på bara 4–5 procent per 1.000 mil. Sedan är det alldeles jämnt mellan Hyundai Ioniq Electric, Kia Soul EV och Volkswagen e-Golf, samtliga med tio procents värdetapp per 1.000 mil. Att andrahandsvärdet är så bra för Tesla tror Martin Fransson främst handlar om att tillgången på bilar är begränsad.

”Det ska bli intressant att se vad som händer med andrahandspriset när Teslaproduktionen ökar samtidigt som tillgången på elbilar blir betydligt större överlag”, säger han.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen