Mäktigt vrål: Lyssna på V8-motorn som ska knäcka Koenigsegg

Hennessey har byggt en V8 som ska knäcka Koenigsegg och Bugatti. Vi säger som vi alltid gör – skruva upp ljudet!
Annons

Både Hennessey Performance från Texas och Koenigsegg Automotive från Ängelholm jagar Bugatti Chiron. Som vi berättade för en dryg månad sedan var Chiron Super Sports 300+ först över drömgränsen 300 mph och satte ett eget toppfartsrekord med 490,5 km/h.

Men som John Hennessey påpekade efteråt körde Bugatti inte i båda riktningarna, och det fanns inga oberoende kontrollanter på plats, vilket gör att 490,5 km/h inte blir något nytt världsrekord.

Jakten på 500-vallen (och 300 mph i båda riktningarna) går vidare och det kan bli Hennessey Venom F5 som blir först över drömgränsen. Eller Koenigsegg Jesko.

Nyligen bevisade Koengsegg att man inte är främmande för extrema utmaningar när man satte en ny rekordtid för intervallet 0–400–0 km/h – fast med GT-kryssaren Regera. Nya Jesko är en brutalare best med 1.600 hk fördelat på 1.420 kilo.

Men även Hennessey Venom F5 blir en brutal best. Nyligen släppte Hennessey Performance uppgifter och filmer som visar hur den egenutvecklade V8-motor ”Fury” toppar 1.842 hk (1.817 hp) och 1.617 Nm. I varvtalsregistret 2.000–8.000 rpm finns det alltid minst 1.350 Nm tillgängligt.

En brasklapp i sammanhanget är att vi inte ser många spår av avgasrening på Hennesseys Fury-motor. V8:an i Koenigsegg Jesko är byggd för att klara de globala avgasnormerna som finns på olika marknader.

Enligt faktauppgifterna för Venom F5 Fury V8 ska Hennessey Performance lägga till katalysatorer och det återstår att se om motorn uppfyller de avgasnormer som finns för att bli fullt ut gatlegal. 

Men det är i vilket fall en imponerande V8:a som John Hennessey och han team har byggt. Målet har varit att skapa en motor som är stark nog för att klara 2.500 hk. Därför har man valt ett motorblock i stål (istället för aluminium) och letat upp starkast möjliga vevaxel, vevstakar, kolvar, och så vidare.

Storleken på V8:an är en ”liten” bigblock på 400 kubiktum, 6,6 liter. Kolvarna mäter 4,125 tum och slaglängden är korta 3,750 tum – vilket är en del av förklaringen till att motorn tål att varvas till strax över 8.000 rpm. Inte illa för en motor med stötstänger!

De stora turboaggregaten har kullager och höjer trycket till 1,6 bar (vid 1.842 hk). Kompressionsförhållandet är relativt höga 10,0:1, för en turbomotor. En lite annorlunda lösning är att man inte använder luft/luft intercoolers utan har en vätskekyld laddluftkylare inbyggd i insuget. Torrsumpsmörjningen från Dailey Engineering har fyra steg som evakuerar oljan och pumpar tillbaka den till motorn.

Glöm inte att skruva upp ljudet innan du tittar på filmen med Hennessey Venom F5 nedan!

Mäktigt vrål: Lyssna på V8-motorn som ska knäcka Koenigsegg
Mäktigt vrål: Lyssna på V8-motorn som ska knäcka Koenigsegg
 
Annons
Annons
Rulla till toppen