Porschen läckte AdBlue: Täcks inte av garantin eftersom bilen gått 12 mil för mycket

En auto motor & sport-läsare hörde av sig till oss och berättade att hans Porsche Macan hade börjat läcka AdBlue i motorutrymmet. Vanligtvis ett fel som täcks av Porsches garantier, som gäller i 5 år eller i max 8.000 mil. 

När vår läsare lämnade in sin bil till Porsche för få läckaget reparerat blev han dock nekad. Orsaken: Bilen hade gått 12 mil för mycket. 12 mil på 8.000 mil är väldigt liten marginal, speciellt eftersom trippmätare är väldigt känsliga. Exempelvis kan en förändrad däckdimension göra att tripmätaren inte visar rätt.

Det var inte Porschecentren (bilen lämnades till Porschecentren i både Örebro och Danderyd) i sig som sade nej. Det var istället Porsches garantibolag som satte stopp och hävdade att garantin inte gällde eftersom bilen gått för långt.

"Det är såklart alltid tråkigt när sådant här händer, särskilt om det händer dagarna/milen efter att garantin löpt ut. Tyvärr är det så i det här fallet att bilen passerat det bortre datumet för vår fabriksgaranti, och likaså det bortre miltalet/datumet för att täckas av de garantikrav som avgaslagen stipulerar (8.000 mil/5 år). Utöver ovan nämnda garantier erbjuder Porsche en förlängd nybilsgaranti (Porsche Approved) som man kan köpa till sin bil. Tyvärr har kunden valt att inte teckna en sådan förlängd fabriksgaranti – denna hade täckt kostnaderna för den här åtgärden och vi hade då inte haft den här diskussionen överhuvudtaget."

När vår läsare istället vände sig till den bilfirman han köpte bilen av, fick han hjälp utan problem.

"Bilen är nu åtgärdad av bilfirman som jag köpte den av som tog sitt ansvar helt utan krångel. Personligen tycker jag Porsche borde ha åtgärdat detta då det tydligen är ett fel som fler Macan Diesel har drabbats av. Det har jag fått bekräftat via Porscheklubbens olika forum", skriver vår läsare i mail till oss på auto motor & sport.

Tipsa oss om nyheter! Självklart kan du vara anonym. Vi tillämpar källskydd och du har alltså rätt enligt svensk grundlag att vara anonym när du tipsar oss om nyheter.

8.012 mil på mätaren var 12 mil för mycket enligt Porsche.

Bild på läckaget tagen av vår läsare.

Bild på läckaget tagen av vår läsare.

 

Missa inte våra motorklipp:

Jag tycker att Porsche hade kunnat ta reparationen på garanti trots att bilen rullat 12 mil för mycket.
510
49