Skräckfelen du ska undvika – kan kosta 100.000

Premium Några av Sveriges absolut vanligaste begagnade bilar har allvarliga konstruktionsfel som kan stå dig riktigt dyrt. Har du otur kan du få en verkstadsräkning på 100.000 kronor. Här är felen du ska se upp med – för att rädda hushållsekonomin.

Skräckfelen du ska undvika – kan kosta 100.000

Artikeln innehåller information om allvarliga konstruktionsfel hos Audi, Volkswagen, Skoda, Seat och BMW. Vi informerar också om hur du undviker riskmodellerna och hur du hanterar en extrem verkstadsräkning.


Listan över Sveriges populäraste begagnade bilar innehåller flera storsäljare från Volvo, Volkswagen, Audi och BMW. Men tyvärr är några av modellerna också riktigt dåliga när det gäller driftsäkerhet.

Ett tydligt exempel är Volkswagen Passat, som visserligen blivit bättre med åren, men där kvalitetsnivån ändå inte motsvarar köparnas förväntningar. I auto motor & sports begagnatdatabas, med 50.000 bilbetyg från ägarna själva, får några av de bästsäljande begagnatbilarna riktigt dåliga betyg för kvaliteten.

Småfel kan de flesta stå ut med, även om de är irriterande. Men när det handlar om stora och allvarliga konstruktionsfel i motorn eller växellådan blir läget annorlunda. I den här artikeln har vi samlat ihop några av biltillverkarnas största missar som du definitivt behöver se upp med.

Det är inte alls glasklart att biltillverkarna tar på sig kostnaden för en reparation på goodwill om oturen är framme, trots att det alltså handlar om kända konstruktionsfel. Ibland är det inte ens säkert att maskinskadeförsäkringen täcker kostnaden eftersom bilen kan vara för gammal. Och om du har en försäkring som bara täcker en viss procentandel av kostnaden kan du få betala en hel del själv.

Att välja ett premiummärke är heller ingen garanti för att få en felfri begagnad bil – flera av problemen i listan nedan gäller lyxigare märken med högre priser.

Det är dock viktigt att komma ihåg att felen inte drabbar alla exemplar. Det finns gott om felfria bilar av dessa modeller till salu, men eftersom felen kan bli så extremt dyra om de trots allt uppstår har vi ändå valt att varna för dem. Våra tips för hur du undviker en "strulbil" finns längre ned.

Audi: Allvarliga oljeproblem

Audi har i flera års tid fått hård kritik från olika håll för att vissa motorer drar för mycket olja. Detta drabbar främst bensinmotorerna 1,8 TFSI och 2,0 TFSI av modellår 2004–2016. Nyare modeller verkar alltså vara konstruerade på ett annat sätt och där är problemen inte lika vanliga.

Problemet går ut på att motorn helt enkelt drar för mycket olja. Om föraren inte håller koll på oljenivån och fyller på i rätt tid kan det få allvarliga konsekvenser.

auto motor & sport-läsarna har klagat på hög oljeförbrukning i Audis modeller i flera års tid. "Den drar mellan tre och fyra liter olja per 1.000 mil vilket tydligen är normalt för den här motorn", skriver en Audiägare i vår begagnatdatabas som kör en A6 2,0T från 2007. "För att våga åka på lång semester bör man ha med en femlitersdunk med olja i bagaget", skriver en annan Audiägare som kör en A6 2,4 från 2006.

Problemet har uppmärksammats även i USA och här i Sverige har en av de största återförsäljarna av begagnade bilar slutat sälja Audi- och Volkswagenmodeller med de drabbade motorerna.

"Vi orkar inte hålla på med eländet", sa bilfirmans chef till auto motor & sport.

En oljeförbrukning på över två liter på 100 mil är inte ovanligt. Mediankostnaden för att reparera felet är över 50.000 kronor. Blir det tal om motorbyte kan det kosta dubbelt så mycket.

Sex av tio Audiägare som anmält olika verkstäder och bilfirmor till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för fel som är relaterade till Audis höga oljeförbrukning har fått avslag på sin anmälan. Det visar en genomgång som auto motor & sport gjort av totalt 808 anmälningar till ARN från 2018 och 2019.

Vår granskning visar att oljeförbrukningen kan variera mellan 0,5 och 3 liter per 100 mil för olika ägare.

För att lösa problemet med den höga oljeförbrukningen gör Audi ett oljeförbrukningstest för mellan 2.500 och 5.000 kronor. Sedan byts kolvar och kolvringar för 10.000 kronor – Audi har satt stopp för möjligheten att välja kolvringar från andra leverantörer. Motorn måste monteras isär och slutnotan kan variera mellan 50.000 och 90.000 kronor.

Är du drabbad? Här är vår checklista över vad du kan göra.

Volkswagen: Strulande kamkedjor

Volkswagen har länge haft problem med kamkedjan i modeller med 1,2 TSI- och 1,4 TSI-motorerna. Om du råkar ut för problem med kamkedjan i din Volkswagen, Skoda eller Audi kan det bli riktigt dyrt.

En kamkedja ska normalt inte behöva bytas ut över huvud taget, till skillnad mot kamremmar, men hos Volkswagen är det mycket vanligt med kamkedjeproblem. Både Trygg-Hansa, Länsförsäkringar och Folksam känner igen problemet, som enligt Volkswagen beror på att en underleverantör har levererat felaktiga kamkedjor.

För att inte drabbas av kamkedjehaveri vill Volkswagen att ägarna servar sina bilar enligt plan, och helst hos en auktoriserad verkstad. Men många ägare vittnar också om att de långa serviceintervallerna (upp till 3.000 mil) ställer till problem.

Volkswagen: Problem med dubbelkopplingslådan

För några år sedan hade Volkswagen också allvarliga problem med många DSG-lådor. Det är en typ av automatlåda med dubbla kopplingar som ska ge smidig körning och låg förbrukning.

Men om lådan inte sköts och hanteras som den ska finns risk för riktigt dyra problem. Lådan kan ta mycket stryk om den körs mycket i kö med många start och stopp, som taxibilar. Lådan håller längre om du inte krypkör centimeter för centimeter, inte "hänger" på drivningen i uppförsbacke och inte gör rivstarter.

BMW: Kamkedjehaveri

Precis som Volkswagen har BMW haft problem med rasslande kamkedjor, med risk för totalt motorhaveri.

En del BMW-dieselmotorer av typen N47 har haft problem med kamkedjesträckaren. Motorn "rasslar" och i värsta fall går kedjan av med motorhaveri som följd. N47-motorn sitter i extremt många BMW-modeller och såldes under namnen 16d, 18d, 20d och 23d.

Efter många påtryckningar bestämde sig BMW för att reparera alla bilar som drabbats av det här felet, oavsett ålder och körsträcka, helt kostnadsfritt för kunden. Men tyvärr görs ingen återkallelse utan en så kallad serviceaktion där bilen kollas först när den kommer in till verkstaden i något annat ärende.

För den som inte får goodwill eller ersättning på försäkringen ligger kostnaden på 50.000 kronor, även om bilen kan vara tre år gammal och fullservad. BMW har fällts hos Allmänna Reklamationsnämnden för felet, men det innebär tyvärr inte att alla kunder automatiskt får den här typen av skada betald av BMW.

BMW: Oförklarliga elfel

BMW har gjort ett klantigt misstag i konstruktionen av suv-modellerna X3 och X5. Om spolarvätskeslangen börjar läcka hamnar vätskan i en kabelhärva – som kan ge en mängd allvarliga elfel.

Trasiga spolarvätskeslangar som skadar det omgivande kablaget är ett ganska vanligt problem på förra generationen BMW X5 och X3 – två av BMW:s mest sålda modeller de senaste åren.

Priset för kunden kan hamna på svindlande 200.000 kronor. I så fall repareras inte bilen utan blir utlöst av försäkringsbolaget. En icke-auktoriserad verkstad kan reparera felet på ett annat sätt och med begagnade delar för strax över 50.000 kronor.

Grundorsaken till problemen är en liten läcka på spolarvätskeslangen som går upp till framrutan på bilen, och som på sin väg dit löper inuti kabelhärvan ovanför hjulhuset. Den läckande spolarvätskan sipprar därmed ut i kabelhärvan. Och kablarna som är inklädda i plast är spruckna på många ställen så vätska och fukt kan tränga in. Spolarvätskeslangen är också gjord i plast – ett dåligt materialval.

Problemet kan först visa sig genom larm om låg spolarvätskenivå och en trasig strålkastare. Bilarna kan också få problem med slangen till spolningen på bakrutan.

De här bilarna är dessutom ofta utrustade med ett speciellt kommunikationssystem som heter Flex Ray som möjliggör betydligt snabbare kommunikation i antisladdsystemet. Det här systemet kan i princip inte skarvas av en oberoende verkstad.

BMW: Brinnande dieselmotorer

BMW har hittat ett fel i några av märkets vanligaste dieselmodeller som i värsta fall kan leda till att bilen börjar brinna. Bilarna tas in för kontroll, oftast i samband med service, och EGR-modulen inspekteras.

Många förare vi pratat med vittnar om hur bilen plötsligt tappar kraft och att det sedan dyker upp ett varningsmeddelande i bilens skärm. Då har föraren oftast bara några minuter på sig att lämna bilen innan den är övertänd.

Felet beror på att EGR-modulen (Exhaust-Gas Recirculation) som används för avgasregleringen kan orsaka onormal värmeutveckling kring motorn. Enligt BMW är detta sällsynt.

BMW säger sig ha kört igång kontroller av drabbade bilar i mitten av augusti 2018. Då handlade det totalt om 480.000 dieselbilar i Europa och Asien. Men efter ytterligare kontroller utökades det snart med många fler bilar.

"Den initiala tekniska kampanjen tillsammans med den expanderade kampanjen omfattar cirka 35.000 dieselbilar i Sverige", säger Peter Maier.

Här gäller det alltså att kolla upp exemplaret du är spekulant på och se till att det är kollat på verkstad.

Så undviker du riskmodellerna

1. Det första du ska göra om du är spekulant på en bil är att kolla upp betygen i vår begagnatdatabas. Den innehåller över 50.000 betyg från ägarna själva. Där får du veta svart på vitt om bilen har allvarliga brister.

2. Läs också våra begagnattester, där vi går igenom styrkor och svagheter mer detaljerat. 

3. När du hittat några enskilda exemplar som är intressanta, kolla upp dem noga hos Transportstyrelsen och andra bilsajter som exempelvis Biluppgifter.se, Car.info eller Carfax. Där kan du få veta mer om bilens historik – till exempel om den är skadad, krockad, skrotad, obesiktigad eller har skatteskulder.

4. Att köpa en begagnad taxi är riskfyllt. Vissa är fullservade och mycket välvårdade. Andra har slitits hårt även om de ser bra ut på ytan. Många taxibilar har DSG-växellådor som slitits av att ha krypkörts i kö. Se upp med dem.

Så hanterar du en skräckräkning

Om du får en extremt hög verkstadsräkning för ett fel som i den här listan klassas som konstruktionsfel från biltillverkarens sida, gå igenom den här checklistan.

✔ Börja med att kolla hos bilverkstaden om biltillverkaren kan ta på sig kostnaden på goodwill. I dessa fall måste bilen vara fullservad på auktoriserad verkstad, enligt serviceschemat. Minsta avvikelse innebär betydligt mindre chans till goodwill.

✔ Kolla hos Allmänna Reklamationsnämnden om någon anmält en verkstad eller biltillverkare för samma fel. Om någon annan fått rätt är chansen stor att även du kan få det. Du kan begära ut anmälningar och beslut direkt från ARN.

✔ Om din kommun har en konsumentrådgivare, vänd dig dit och fråga om råd.

✔ Om bilen fortfarande har maskinskadeförsäkring går den oftast in och betalar höga reparationskostnader. Men kolla upp hur länge den gäller – det vanligaste är åtta år. Vissa försäkringar betalar bara ut en procentandel och då kan det ändå bli dyrt.

✔ Det är lätt att vara efterklok, men det är aldrig dumt att jobba upp en viss buffert för den här typen av plötsliga utgifter till nästa gång.

 

Missa inte våra motorklipp:

Jag har råkat ut för ett riktigt dyrt fel i min bil.
29
69