Volvos nya, supereffektiva bensinmotorer med 48V-teknik

Volvos tredje generation VEA-bensinmotorer får KERS – lätthybridteknik – och dessutom cylinderdeaktivering. 20 g/km lägre CO2-utsläpp utlovas. Motorerna lanseras inom kort.
Annons

Volvos mildhybrider med 48V-teknik lanseras i höst och först ut var dieselversion B5, som vi testade i nummer 18-2019. Snart kommer även den nya bensinmotorn, som utlovar en väsentligt lägre förbrukning.

Får vi tro Volvos uppgifter handlar det om cirka 20 g/km lägre koldioxidutsläpp hos bensinmotorerna, beroende på bilmodell, som mest 15 procent mindre bränsleförbrukning. Den tredje generationen VEA-bensinmotor kallas internt för VEP GEN3 och är så pass modifierad att den betraktas som en helt ny ”arkitektur”.

De nya bensinmotorerna har krävt omfattande förändringar i Skövdefabriken, där det investerats flera miljarder. Den tredje generationen diesel- och bensinmotorer har gjort produktionen ännu mera komplex i Skövde.

Precis som hos de nya dieselmotorerna får bensinmotorerna 48V-teknik för att återvinna bromsenergi, som annars bara försvinner som friktion i skivbromsarna. Volvo kallar sina mildhybrider – eller lätthybrider om man så vill – för KERS, Kinetic Energy Recovering Braking System.

Förkortningen för tankarna till svänghjulssystemet Flywheel KERS som Volvo visade upp i konceptform 2011-2013, men detta dyrbara system är lagt på hyllan sedan många år. ”Nya” KERS bygger på en konventionell, remdriven elmotor som också kan fungera som generator.

En fördel hos KERS är att den remdrivna elmotorn är betydligt kraftigare än en konventionell startmotor. Det ger ett smidigare och tystare stopp/start-system.

Ytterligare en nyhet hos tredje generationen VEA-bensinmotorer är cylinderdeaktivering. Den fyrcylindriga turbomotorn på 2,0 liter kan alltså stänga av två cylindrar vid lägre belastning. Att få en fyrcylindrig motor att gå någorlunda vibrationsfritt på bara två cylindrar – dessutom med omärkliga övergångar – är en utmaning och det återstår att se hur väl Volvo lyckats.

Insprutningen har arbetats om och insprutningstrycket ligger på en nivå som närmar sig moderna dieselmotorer. Fördelen med högt bränsletryck är att spridarna kan spruta in flera små ”portioner” bensin under varje förbränningscykel – vilket ger bättre möjligheter att styra och optimera avgasemissionerna. Partikelfilter är standard, precis som hos flertalet konkurrenter.

Om vi har förstått Volvo rätt får även bensinmodellerna med lätthybridteknik beteckningen B5, liksom dieselmodellerna. Först ut med de nya bensinmotorerna blir XC60 och XC90. Senare kommer en mera kraftfull bensinmotor med beteckningen B6. Produktionen av Volvos nya bensinmotorer inleds inom kort i fabriken i Skövde.

 

Volvos nya, supereffektiva bensinmotorer med 48V-teknik
Vårt test av nya dieselmodellen B5, mot gamla D5, visade inte så positiva resultat. Förhoppningsvis ger bensinmotorerna, med lätthybridteknik, bättre resultat.
Volvos nya, supereffektiva bensinmotorer med 48V-teknik
Volvos första VEA-motorer från 2013 (bilden) var ett stort kliv, konstruerade med ett tomt vitt papper som utgångspunkt. Snart är det dags för tredje generationen bensinmotorer med lätthybridteknik och cylinderavstängning. Tyvärr har vi inga bilder på nya bensinmotorn, men eftersom produktionen snart startar i Skövde är det nog bara frågan om några veckor innan vi får reda på mer.
 

Missa inte våra motorklipp:

Annons
Annons
Rulla till toppen