Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den

I sommar ska svenska Uniti köra igång de första leveranserna av den nya elbilen. Här är alla fakta om uppstickaren.
Annons

För knappt två år sedan släppte den svenska uppstickaren Uniti alla fakta om den lilla elbilen Uniti One. Modellen kunde bokas hos Mediamarkt, skulle ha en räckvidd på 30 mil och en prislapp på 145.000 kronor för den billigaste versionen.

Sedan dess har det varit tyst – fram till nu.

Under natten till måndagen öppnade Uniti möjligheten att förhandsboka en Uniti One. Företaget har också släppt nya uppgifter om priser och specifikationer.

Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den

Föraren i mitten

Uniti One är alltså en liten ”minielbil” med plats för tre personer – en fram och två baktill. Målgruppen är storstadsbor och Uniti vill skapa ett betydligt mer klimatsmart och utrymmeseffektivt transportsätt än dagens personbilar för den som mest kör i stan.

Baksätet kan fällas ned för att skapa ett större lastutrymme. Föraren får enligt Uniti utmärkt överblick över trafiken eftersom stolen är placerad i mitten av bilen. Förarstolen behöver heller inte fällas fram för att släppa in baksätespassagerare.

Bilen får minimalistisk design med stor vindruta, panoramatak (där föraren kan justera ljusinsläppet, och där glasrutan blir mörk när bilen stängs av för att stänga ute värmen från solen) och högt uppdraget bakparti.

Dörrhandtagen är infällda och både fram- och baktill finns LED-ljus. Köparna får tre färger att välja på: en silver, en mörkgrå och en sand- eller guldliknande kulör. Fälgarna är täckta för att minska luftmotståndet och förlänga räckvidden.

Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den

Nytt infotainmentsystem med Googleteknik

Inredningen finns i två olika varianter, mörk eller ljus. Unitis idé om att ersätta ratten med en joystick verkar ha försvunnit – nu är det en klassisk ratt som gäller. En vidvinkelkamera bak ersätter innerbackspegeln vilket ska ge bra sikt även med last och passagerare ombord.

På insidan finns också ett infotainmentsystem med samma grundteknik som i Volvos nya elbil. Systemet bygger nämligen på Android Automotive, Googles operativsystem för bilar. Här finns bland annat navigation med Google Maps och Waze samt musikstreaming med Spotify, plus en mängd andra appar. Här finns också Googles röststyrning.

Uniti nämner inte så mycket om självkörande teknik, men när det gäller digitala tjänster och ”internet of things” får vi veta att bilen ”är utrustad och utformad av att dra nytta av dessa innovationer så snart de blir tillgängliga”.

Redan vid lanseringen finns dock en digital nyckel i form av en mobilapp, så föraren behöver ingen fysisk bilnyckel.

Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den

Två batteristorlekar och kvick acceleration

Så här ser de tekniska specifikationerna ut:

• Två batteripaket finns att välja på, 12 eller 24 kWh. Det innebär 15 eller 30 mils räckvidd, men det är inte testat i körcykel ännu. Uniti har tidigare uppgett samma räckviddssiffra, då enligt den ökänt ”tillåtande” körcykeln NEDC.

• Torrvikten ligger på 600 kilo och förbrukningen på 8 kWh/100 km.

• 0–100 km/h tar 9,9 sekunder och 0–50 går på 4,1 sekunder. Toppfarten är 120 km/h.

• Två körlägen: Stadsläge och ”boostläge” för extra kraft.

• En elmotor på 50 kW (68 hk) och 85 Nm driver bakhjulen.

• Lastvolymen är 155 liter med baksätet uppfällt och 760 liter med baksätet nedfällt.

• Svängradie på sju meter ska ge kul köregenskaper i stan.

• Säkerhetsmässigt får bilen förarkrockkudde och antisladd som standard. Däremot är autobromssystem tillval, vilket kan låta underligt i en bil anpassad för stadskörning där dessa system ofta är mycket effektiva. Systemet har körfältsvarning, hastighetsövervakning och kan varna för fotgängare och cyklister.

• Nybilsgaranti på tre år eller 10.000 mil. Batterigaranti på fem år eller 10.000 mil. Tolv års rostskyddsgaranti och två års vägassistans.

• Bilen är 3,2 meter lång vilket är hela 26,5 centimeter kortare än en Toyota Aygo. Men den är faktiskt något bredare än Aygon och några centimeter högre.

Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den

200.000 för dyraste versionen

Instegspriset för den billigaste versionen ligger på 168.000 kronor efter elbilspremien och 224.000 kronor före elbilsbonusen. (Bonusbeloppet för elbilar är högst 60.000 kronor och därmed borde Uniti One kosta 164.000 kronor efter bonusen, men den får högst vara 25 procent av bilens pris, och därmed blir priset efter bonus 168.000.)

Den som väljer Uniti One med det stora batteriet får betala 199.000 kronor efter bonusen (259.000 kronor före elbilsbonus). Lite uppseendeväckande är också att luftkonditionering, stolsvärme och snabbladdning är tillval. Ett fullutrustat exemplar med stora högtalarsystemet, stora batteriet, snabbladdning, autobromssystem, vinterdäck, stolsvärme, komfortmattor, LED-strålkastare och luftkonditionering kostar 327.100 kronor.

Den som beställer innan slutet av november får vissa fördelar i något som kallas Uniti Founders Club. Då måste dock köparen betala hälften av pengarna i förskott.

Inga återförsäljare – och vissa uppdateringar kostar extra

En av fördelarna med Founders Club ska enligt Uniti vara att köparen för alltid kommer få gratis mjukvaruuppdateringar. Uniti ska tillhandahålla viktiga säkerhets- och programvaruuppdateringar utan kostnad för alla köpare, men vissa prestandaförbättringar, ytterligare funktioner eller finesser kan alltså kosta pengar.

Återförsäljare finns inte utan bilen beställs på nätet. Service görs heller inte på verkstad utan med hjälp av ”mobila tekniker”, och bilens mjukvara ska alltså även kunna uppdateras på distans utan att någon tekniker behövs.

De första leveranserna körs igång i mitten av 2020. Huvudkontoret ligger i Lund, men Unitis center för utveckling och produktion finns i England.

Rättelse 16.45: Uniti hade skrivit fel pris för modellen med stora batteripaketet. Priset ligger på 199.000 kronor efter elbilspremien (259.000 kronor före elbilspremien).

Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den
Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den

Uniti One laddtider AC, 20–80 procent

Batteristorlek Laddhastighet Tid
12 kWh 3,2 kW 2 tim 25 min
24 kWh 3,2 kW 4 tim 50 min
12 kWh 7 kW 1 tim 3 min
24 kWh 7 kW 2 tim 6 min
12 kWh 11 kW 39 min
24 kWh 11 kW 1 tim 19 min
12 kWh 22 kW 20 min
24 kWh 22 kW 39 min

Uniti One laddtider DC, 20–80 procent

Batteristorlek Laddhastighet Tid
12 kWh 50 kW 9 min
24 kWh 50 kW 17 min

Uniti One standardutrustning

  • LED-varselljus
  • Elmanövrerade sidospeglar med integrerade LED-blinkers
  • Integrerad backkamera
  • Bakre LED-belysning med integrerad ljusbåge
  • Elektrokromatiskt panoramatak och solskydd
  • Uppvärmd vindruta
  • Tonade sidorutor med elhissar
  • Infotainmentsystem Android Automotive med OTA-uppdateringar
  • Bluetooth
  • Ljudsystem med fyra högtalare
  • Säkerhetsstruktur i aluminium och kolfiber
  • Elspeglar
  • Uppvärmda framfönster
  • Tre USB-uttag
  • Tre mugghållare
  • Kupévärmare
  • Förarkrockkudde
  • ABS-bromsar
  • Däcktryckskontroll
  • Antisladdsystem
  • Isofix-fästpunkterStartspärr
  • Stadsläge och Boostläge
  • Stämningsljus i interiören (LED)
  • Mobilupplåsning

Uniti One tillval

  • Full-LED-strålkastare
  • Stolsvärme för föraren
  • Avancerat säkerhetssystem med Intel MobilEye-teknik
  • Uppgraderat ljudsystem med sex högtalare
  • Luftkonditionering
  • Vinterdäck
  • Interiörmatta
  • Interiör i ömtålig gummiplast
  • Snabbladdning
Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den
Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den
Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den
Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den
Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den
Svenska elbilen klar för produktion – så mycket kostar den
 
Annons
Annons
Rulla till toppen