Film: Racebilen Corvette C8.R med nya 5,5-liters V8:an

Det är premiär för nya C8-racebilen och äntligen kan vi lyssna på sug-V8:an som även hamnar i gatbilen. Skruva upp ljudet!
Annons

Tidigare har vi fått se lanseringen av mittmotorbilarna Chevrolet Corvette Stingray Coupé och Corvette Stingray Convertible. Och nu är det premiär för raceversionen Corvette C8.R.

I helgen gjorde Chevrolet Corvette C8.R sina första, offentliga premiärvarv på Michelin Raceway Road Atlanta, där Petit Le Mans kördes för sportvagnar. Det kryllar av videoklipp på YouTube och lite längre ned på sidan hittar några av de som bjuder på mest ljud och action.

Corvette C8.R är Chevrolets första racebil med mittmotor och det ska bli mycket spännande att se hur den kan hävda sig mot konkurrenterna. Tävlingsdebuten sker i januari nästa år, under klassiska 24-timmarsloppet på Daytona, Florida.

Det är inte bara placeringen av motorn som är nytt hos Chevrolet Corvette C8.R, i racebilen debuterar även en helt ny V8-motor på 5,5 liter – utan stötstänger! Istället blir det dubbla överliggande kamaxlar.

I Chevrolet Corvette C8.R har man en sugversion av nya V8:an och det återstår att se om den också ska användas i gatmodellerna. Det enda motoralternativet till första årsmodellen av Corvette Stingray C8 är en 6,2-liters V8-sugmotor med 502 hk och 637 Nm (med stötstänger).

Redan för två år sedan började rykten och ritningar cirkulera på nätet att GM utvecklade en ny V8:a på 5,5 liter med namnet LT7. Med hjälp av dubbla turboaggregat skulle toppeffekten hamna på runt 850 hk, sades det då. Den här toppmodellen – som på allvar skulle utmana de europeiska sportbilstillverkarna – väntas namnges efter den legendariska GM-ingenjören Zora Arkus-Duntov.

I racebilen Corvette C8.R används en så kallad ”flat vevaxel”, som ger ett speciellt motorljud som inte påminner speciellt mycket om amerikanska V8:or. Den möjliggör högre varvtal och det går att plocka ut mer toppeffekt. Skillnaderna mellan de olika vevaxlarna finns förklarat i en pedagogisk videofilm längre ned på sidan.

I helgens tävlings Petit Le Mans på Road Atlanta avslutade Ford sin fabrikssatsning med raceversionen av Ford GT. Därför blir det tyvärr ingen kraftmätning mellan de två mittmotorvagnarna från Chevrolet och Ford, såvida det inte erbjuds några GT till privata raceteam.

När vi ändå behandlar ämnet Corvette C8 och tävlingsbanor är det imorgon onsdag dags för att få reda på Nürburgring-tiden. ”Gamla” Corvette Z06 C7 klockade vi till 7:14 på det gröna helvetet, även om det krävdes fem testbilar och två år att genomföra testet! Gamla Corvette Z06 C7 uppvisade mycket skiftande kvalitet vid bankörning och vi får hoppas att Chevrolet lärt sig läxan och gjort nya C8 mycket bättre.

 

 

 

Kör fram till 1:10 i filmklippet nedan från NBC Sports, så ser man nya Corvette C8.R göra sitt premiärvarv.

Film: Racebilen Corvette C8.R med nya 5,5-liters V8:an
Film: Racebilen Corvette C8.R med nya 5,5-liters V8:an
Film: Racebilen Corvette C8.R med nya 5,5-liters V8:an
Film: Racebilen Corvette C8.R med nya 5,5-liters V8:an
Film: Racebilen Corvette C8.R med nya 5,5-liters V8:an
Film: Racebilen Corvette C8.R med nya 5,5-liters V8:an
Film: Racebilen Corvette C8.R med nya 5,5-liters V8:an

 

Och hur fungerar då en ”flat vevaxel”? I den här pedagogiska filmen får vi en förklaring:

Annons
Annons
Rulla till toppen