Efter Taycan – första uppgifterna om Porsches nästa elbil

Efter många smygvisningar har Porsche visat upp första nya elbilen, Taycan. Och under måndagen dök ytterligare en version upp med lägre prislapp. Men Taycan är...
Annons

Efter många smygvisningar har Porsche visat upp första nya elbilen, Taycan. Och under måndagen dök ytterligare en version upp med lägre prislapp.

Men Taycan är bara en av många eldrivna modeller som Porsche ska lansera de kommande åren. Taycan är en helt egen modellserie som inte kommer med förbränningsmotor, men nästa modell på tur att göras om till helt eldriven är suven Macan, skriver Autocar.

Sänka luftmotståndet

Macan är den mest sålda Porschemodellen och därför är det inte så konstigt att det är den som står på tur att elektrifieras. Modellen ska dela en hel del teknik med Taycan och eldrivna Macan ska bygga på en elbilsplattform som Porsche utvecklat tillsammans med Audi. Det ska kapa kostnaderna med 30 procent jämfört att utveckla allt från grunden.

En av detaljerna Porsche ska jobba på för att elektrifiera Macan är luftmotståndet, som är ganska högt eftersom Macan är en högbyggd suv. Batteriet kommer också lägga på 600 kilo på vikten, men det hamnar å andra sidan längst ned i bilen vilket sänker tyngdpunkten.

Turbonamnet blir kvar

Eldrivna Porsche Macan blir fyrhjulsdriven med en elmotor för varje hjulaxel. I den starkaste versionen hamnar effekten på omkring 700 hästkrafter och vridmomentet på över 1.000 Nm, men senare kommer även billigare versioner med mindre effekt. Första eldrivna Macanversionen lanseras 2021.

Vid sidan av eldrivna Macan blir versionerna med förbränningsmotor kvar i ytterligare några år.

Och för den som undrar ska eldrivna Porsche Macan också heta Turbo, precis som Taycan, trots att ingen av modellerna har någon turbo.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen