Förra trafikdirektören: 9 billiga sätt att fixa Stockholmstrafiken

För snart ett år sedan sparkades Jonas Eliasson från sin position som trafikdirektör i Stockholm. Ett beslut som rörde upp känslor. Men beslutet var fattat...
Annons

För snart ett år sedan sparkades Jonas Eliasson från sin position som trafikdirektör i Stockholm. Ett beslut som rörde upp känslor. Men beslutet var fattat och verkställt och Jonas Eliasson fick lämna sin post.

Numera är Jonas Eliasson ordförande för Ingenjörsvetenskapsakademins samhällsbyggnadsavdelning och den 17 oktober släpper han en rapport där han mejslar ut en plan för att förbättra transportsystemet i Stockholms län, det skriver StockholmDirekt.

I rapporten kommer han fram till nio punkter som är både snabbare att åtgärda och mer kostnadseffektivt än investeringar i ny infrastruktur. 

”Det är uppenbart att resandevolymerna kommer att öka och det kräver visserligen helt ny infrastruktur, men det ställer också väldigt höga krav på att söka kostnadseffektiva vägar att trimma och förbättra befintligt system. Där tror jag att man kan göra stora vinster”, säger Jonas Eliasson.

Här är Jonas Eliassons 9 punkter för att förbättra transportsystemen i Stockholm. 

1. Smartare kollektivtrafiktaxa

I länets yttre delar är kollektivtrafikresor subventionerade ungefär tio gånger så mycket som i de inre delarna, vilket tenderar att glesa ut bebyggelsen.

2. Avgift för trafikstörande arbeten

Idag finns inget incitament att störa trafiken så lite och kort som möjligt.

3. Förbättra hanteringen av trafikstörande incidenter

En stor del av vägträngseln orsakas av incidenter och olyckor. Mer resurser borde läggas på att minimera konsekvenserna av dem.

4. Låt kommunerna sköta enklare trafikövervakning

Det kräver lagändringar men bör vara möjligt.

5. Förbättra busstrafiken

Busstrafiken kan förbättras radikalt genom bland annat bättre information, trafikstyrning och prioritering. BRT-linjer har stor potential, särskilt i ytterstaden.

6. Anpassa regler och lagar till cykeltrafik

Alltför många trafikregler är anpassade för bilar, inte för cyklar. Lagstiftningen bör ändras så att det blir möjligt att utforma trafikregleringar speciellt anpassade för cykeltrafik.

7. Tillåt nattleveranser i innerstaden

Tillåt leveranstrafik med särskild licens att leverera varor nattetid, och underlätta och stimulera nattleveranser.

8. Tillåt längre masstransportfordon

Om maxlängden för masstransportlastbilar ökades från 12 till 15 meter skulle antalet masstransportleveranser kunna halveras.

9. Sätt parkeringsavgifterna smartare

Parkeringsavgifter bör sättas så att beläggningsgraden blir lagom. I innerstaden borde de höjas, i ytterstaden ofta sänkas eller tas bort.

 

 

 
Annons
Annons
Rulla till toppen