Toyota Yaris får ny hybridteknik med supereffektiv bensintrea

Toyota Yaris får ny hybridteknik med supereffektiv bensintrea

Toyota har visat upp en ny generation av småbilen Yaris som trots lite kompaktare yttermått ska vara rymligare, modernare och roligare att köra, förutom att bjuda på en ny och lite mer aggressiv design.

Den största nyheten har dock inte med designen att göra utan finns under skalet. Toyota lanserar en helt ny hybriddrivlina där den bensinmotorn är trecylindrig.

Resultatet ska enligt Toyota vara 15 procent högre effekt, 20 procent lägre förbrukning och utsläpp och en verkningsgrad på hela 40 procent – en imponerande siffra jämfört med många andra bensinmotorer där betydligt större del av energin omvandlas till värme.

Verkningsgrad som en dieselmotor

Just att få upp verkningsgraden är dyrt men viktigt för biltillverkarna. Hyundai och Kia siktar till exempel på att få upp den termiska verkningsgraden till 50 procent. Toyotas siffra på 40 procent är lika bra som för de bästa dieselmotorerna i personbilar.

Den lilla trecylindriga bensinmotorn på 1,5 liter använder Atkinsoncykeln som Toyota tycker är väl lämpad för användning i hybridbilar. En ny balansmodul ska också minska risken för vibrationer, eftersom trecylindriga motorer annars kan vibrera osnyggt – något som märks ännu tydligare i en hybridbil som korta sträckor kan rulla tyst och vibrationsfritt på el.

Till skillnad från de flesta av Toyotas tidigare hybridbilar har Yaris ett litiumjonbatteri, och inte ett nickelmetallhydridbatteri. Enligt Toyota ska det ge snabbare acceleration och vara 27 procent lättare. Annars har Toyota tidigare talat sig varma om just nickelmetallhydridtekniken, inte minst eftersom de var billigare.

 
Jag kör hellre en hybridbil än en dieselbil.
220
93