Lyssna på den galna V12-motorn på 9,5 liter och 750 hk – byggd från LS V8

Det är bara knäppa australiensare som kan bygga något sådant här. V12:an är helt sanslös och vi säger som alltid: skruva upp ljudet! Motorn kan bli din, för en dryg halv miljon kronor.

Lyssna på den galna V12-motorn på 9,5 liter och 750 hk – byggd från LS V8
Här får man ett intryck av hur stor V12:an är. Inte något man får plats med i alla bilar.

Ni som letar motorklipp på Youtube har förmodligen stött på filmer om den här V12:an förut. Den har varit på gång under några år men nu blir V12-projektet allt mer konkret. Och ja – du kan köpa den här motorn (för 55.200 US-dollar).

Det är alltså Race Cast Engineering, från Australien, som utgått från GM:s populära LS V8 – den moderna varianten av den klassiska smallblock V8:an. Men de har inte nöjt sig med åtta cylindrar utan lagt till fyra – vilket ger en V12:a på 580 kubiktum, eller 9,5 liter.

Den versionen som vi ser i det här filmklippet är en sugmotor med bränsleinsprutning och tändning från Motec. Race Cast Engineering använder samma borrning som vi hittar på de större LS-motorerna, 4,125 tum, men den korta slaglängden på 3,62 tum. Det gör att V12:an glatt varvar över 7.000 rpm och ger maxeffekten 755 hk vid 6.500 rpm.

Som vi ser beskrivet i filmen är det en förhållandevis "snäll" kamaxelprofil och vridmomentkurvan är helt osannolik för en sugmotor. Över i stort sett hela varvtalsregistret ger V12:an +800 Nm. En vildare kamaxel skulle förmodligen ge mer än 900 hk.

Motorljudet är sofistikerat, som hos de flesta V12:or. Det låter kraftfullt, inte vilt och okontrollerat. Varvvilligt men inte ansträngt. En iaktagelse i marginalen är hur V12:an låter när man släpper trotteln, den går ner i varvtal nästan direkt. Kanske litet svänghjul? Dynoljudet i filmen börjar vid 7:45.

 
Jag vill ha en bil med den här V12:an!
113
23