Mercedes-AMG ska skrota V8-motorn – ersätts med turbofyra

Mercedes-AMG ska skrota V8-motorn – ersätts med turbofyra

V8-motorn som finns i Mercedes-AMG C63 är kanske en av bilvärldens mest älskade. Den levererar imponerande prestanda samtidigt som ingenjörerna lyckats få till ett maffigt motorljud – trots att motorn har turbo.

Men nu är det snart slutkört för V8-motorn. I nästa generation C-klass ska Mercedes-AMG byta ut 4,0-litersmotorn mot en turboladdad 2,0-liters fyrcylindrig motor med hybridteknik.

Den nya motorn är redan under utveckling hos AMG och enligt uppgifter till Autocar ska den klara av effekter på över 500 hästkrafter.

De främsta fördelarna med att gå över till en mindre motor är att den blir lättare, får lägre tyngdpunkt och kapar utsläppen på papperet. Men hur stor viktbesparingen blir när hybridtekniken lastats ombord återstår att se, och i våra tester har vi många gånger sett hur stora motorer kan ha lägre förbrukning än en liten, "downsizad" och överladdad motor som får jobba hårdare.

AMG-versionen av nästa Mercedes C-klass kommer i grunden använda samma fyrcylindriga turbomotor som i dagens Mercedes-AMG A45, men här kommer den sitta på andra ledden och få ett ordentligt effekttillskott tack vare 48-volts hybridteknik. Kraften ska skickas genom en niostegad automatlåda.

Enligt uppgifterna kommer hybridtekniken inte främst användas för att bilen ska kunna köras några längre sträckor på el, utan snarare för att öka prestandan och ta tillvara energin som uppstår när bilen bromsar.

Premiär för nästa Mercedes-AMG C63 blir 2022, så V8-motorn blir alltså kvar ytterligare några år innan bytet sker.

 
Jag kör mycket hellre en turbofyra med hybridteknik än en V8-motor.
32
381