Avslöjat: Volvoteknikernas knep sparar dig 1.800 kronor om året

Premium Volvos tekniker har lyckats betydligt bättre än Volkswagens när det gäller att anpassa bilmodellerna för den nya och hårdare körcykeln. Det innebär att bilägaren sparar 1.800 kronor om året.

Avslöjat: Volvoteknikernas knep sparar dig 1.800 kronor om året

Teknikernas krig pågår hos alla biltillverkare och Volvogänget kan göra high five – de har nämligen krossat Volkswagens tekniker när det gäller certifiering.

Det handlar om hur bra biltillverkarna lyckats gå från den gamla NEDC-körcykeln till den nya WLTP-körcykeln. Häng med nu.

I vårt senaste test ingår bland andra Volkswagen Passat 2,0 TDI 190 4Motion och Volvo V60 D4 AWD. Båda modellerna hade i princip samma förbrukning enligt gamla NEDC-körcykeln: båda redovisade 5 l/100 km. Men när vi tittar på antal gram var Volvon lite bättre med 131 mot 132.

Med den nya WLTP-körcykeln, som efterliknar verklig körning bättre, hamnar exakt samma modeller på väldigt olika förbrukning. För Volkswagen Passat redovisas 6,5 l/100 km och för Volvo 5,9. Det är en ökning med 30 respektive 18 procent.

Omsatt i gram betyder det 170 för Passat och 155 för Volvo. Och vi skattar för varje gram!

Volvon 1.800 kronor billigare att skatta

I kronor betyder detta att Passat vid årsskiftet, när de nya skattereglerna träder i kraft, går från 5.424 till 9.808 – medan Volvon "bara" går upp från 5.333 till 8.001 kronor!

Volvoingengörernas skickliga certifieringsjobb betyder alltså att bilägaren sparar 1.807 kronor per år jämfört med Passat. Det är känt att Volkswagenkoncernen legat efter med certifieringen, och uppenbarligen har de inte heller lyckats så bra. Även Audi A4 drabbas på liknande vis.

Men både NEDC och WLTP är laboratoriesiffror. I verkliga livet, ute på vår teststrecka där bägge bilarna körts identiskt, drar Folkan 6,6 l/100 km och Volvon 6,2. Vi kan alltså konstatera att VW drar i princip lika mycket enligt WLTP som i vårt test, medan Volvon drar mer i verkligheten än i WLTP.

För biltillverkarna är givetvis kunderna livsviktiga, men grammen är kanske ännu viktigare. För att slippa böter måste alla klara ett snitt på 95 g/km på de bilar man säljer under 2020–2021. Gör teknikerna ett bra jobb – oavsett vad bilarna drar vid riktig körning – kommer de klara 95-grammålet mycket enklare. 

Men kanske har Volvoiterna inte utklassat VW-teknikerna? Det kan mycket väl vara så att VW:s gamla NEDC-siffra var briljant låg, framtagen på den gamla goda Dieselgatetiden...

 
Jag tycker fordonsskatten för min bil är rimlig.
56
136