Kamkedjeraset kostade 45.000 – bilfirman försökte komma undan

En bilköpare som slog till på en begagnad Mercedes från 2011 fick en riktig kalldusch efter bara 700 mil. Kamkedjan brast och hela motorn behövde...
Annons

En bilköpare som slog till på en begagnad Mercedes från 2011 fick en riktig kalldusch efter bara 700 mil. Kamkedjan brast och hela motorn behövde bytas ut. Den värsta överraskningen kom när ägaren fick se räkningen – på 45.406 kronor.

Bilen köptes av en märkesoberoende handlare och hade en särskild garanti som gällde. Men där fick ägaren bara 20.000 kronor i ersättning.

Enligt köparen måste kamkedjan ha varit defekt redan när bilen såldes och han har anmält bilfirman till Allmänna Reklamationsnämnde (ARN).

Läs också: 50.000 för att reparera oljedrickande Audi – men bilägaren fick rätt

Men bilfirman slår ifrån sig i sitt svar. Bilen ska ha komplett servicehistorik och om köparen valt att reparera bilen med en begagnad motor hade kostnaden blivit lägre och utbetalningen från garantibolaget hade därmed kunnat täcka in nästan hela reparationskostnaden.

ARN går dock på bilköparens linje. Att kamkedjan brustit med allvarliga motorskador som följd räknas definitivt som ett köprättsligt fel och det har dessutom visat sig inom sex månader efter att bilen sålts. Bilfirman har inte bevisat att felet inte fanns när bilen köptes och därmed räknas det som ett ursprungligt fel.

Eftersom bilfirman heller inte erbjudit sig att reparera felet har köparen rätt till ersättning på 45.406 kronor. Om bilfirman inte följer ARN:s beslut hamnar den på Råd & Röns så kallade Svarta lista.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen