Motor Trend visar att Chevrolet Corvette Stingray C8 har 150 hk mer än uppgivet – 665 hk!

Våra amerikanska kollegor på Motor Trend trodde inte sina ögon när nya Corvette vred ut allt den hade på en rullande landsväg. V8:an på 6,2 liter visar sig ha en mycket högre toppeffekt än 502 hk.

Motor Trend visar att Chevrolet Corvette Stingray C8 har 150 hk mer än uppgivet – 665 hk!

Amerikanska biltidningen Motor Trend är en av de första som lyckats övertyga Chevrolet om att låna ut en "pressbil" av nya Corvette Stingray. Och det var vid ett besök hos en verkstad med rullande landsväg som de gjorde en förbluffande upptäckt:

"Vi är i chock," skrev Miguel Cortina i Motor Trend (klicka för att hoppa dit). "Ett snabbt överslag avslöjar en uppskattad effekt på 665 hk och 822 Nm, med en förmodad transmissionsförlust på 15 procent."

Det är inte bara mycket utan väldigt mycket mer än de originalsiffror som GM uppger för nya C8-Vetten: 502 hk vid 6.450 rpm och 637 Nm vid 5.150 rpm. Hur är det möjligt, har GM valt att mörka toppeffekten eller är det ett resultat av en felmätning?

För att utesluta felmätning kör Motor Trend ytterligare tester på den rullande landsvägen. Resultaten är i stort sett identiska. För att få de mest rättvisande resultaten är det bäst att använda den växel i automatlådan som är närmast 1:1 i utväxling, vilket man gissade var 5:ans växel.

Gissningen kunde ju vara fel och därför körde man även mätningar på 6:ans växel. Då gav motorn 570 hk och 854 Nm. Väsentligt lägre toppeffekt mätt i hästkrafter, jämfört med 5:ans växel, men ändå långt ifrån vad GM uppgett.

Motor Trends Miguel Cortina och tidningens testredaktör Kim Reynolds tar telefonkontakt med GM:s ingenjörer för att få rätsida på siffrorna. Det visar sig att 5:ans växel (mycket riktigt) ligger närmast 1:1 och att V8-motorn brukar ge mer effekt när den är kall. Man berättar också att GM anlitar SAE-institutet (Society of Automotive Engineers) för att verifiera sina mätningar. SAE gör mätproceduren enligt en lång lista av definitioner av utrustning, miljö, tekniska krav, med mera.

GM-ingenjörerna uppgav också att V8-motorn i den aktuella pressbilen – med chassinummer 10 – var inom det intervall som man bestämt. Varken för bra eller dålig. Pressbilen var mycket noga övervakad och Motor Trend fick fria händer att göra sina tester, men varje kväll under den utlånade perioden lämnades bilen tillbaka till GM:s pressavdelning. Efter nattens kontroller lämnades pressbilen ut igen nästa morgon.

Men någon riktig bra förklaring på den höga, uppmätta toppeffekten hos Corvette Stingray C8 får inte Motor Trends redaktörer. Ett senare test på samma rullande landsväg med en Dodge Ram 2500 pickup med Cummins-diesel gav ett vridmoment som hamnade nära det som Chrysler uppger.

Är det då rimligt med toppeffekt på runt 650 hk ur en 6,2-liters sugmotor? Tittar vi hos Ferrari och Lamborghini har de V12:or på 6,3–6,5 liter – utan överladdning – som ger en bra bit över 700 hk. De varvar dock högre än den amerikanska V8:an och har mer påkostad motorteknik (fyrventilade förbränningsrum, med mera).

Å andra sidan kan vi använda ett exempel på andra hållet. För några år sedan hade Chevrolet Camaro Z28 och Corvette Z06 en 7,0-liters V8:a som gav 512 hk och 652 Nm. Bara obetydligt mer toppeffekt än nya Corvette, alltså, trots en större motorvolym.

Redaktörerna på Motor Trend kunde bara konstatera, efter att pressbilen återvänt till GM samma kväll, att frågorna inte fått några svar. Men det man verkligen vet är att man framgent ska noga kontrollera de Corvette C8 som dyker upp under hösten, både pressbilar och de som levereras till kund.

 

Missa inte våra motorklipp:

Den här bilden är mörk och det verkar som om GM även mörkat den verkligen toppeffekten i V8-motorn. Att inte ha en siffra över 500 hk (i USA anges effekten till 495 hp) kan ha en viss lugnande effekt på försäkringspremierna.

Nu blev jag riktigt sugen på en Corvette Stingray C8!
292
43