Nya Volkswagen Golf officiell – med 48-volts mildhybridteknik

Modernare, snålare och mer uppkopplad. Här är alla nyheter om Volkswagens viktigaste modell.

Nya Volkswagen Golf officiell – med 48-volts mildhybridteknik

På torsdagkvällen visade Volkswagen upp en helt ny generation av märkets viktigaste modell. Nya Volkswagen Golf blir snålare, mer uppkopplad och kommer i två olika laddhybridversioner.

Det är ingen hemlighet att Golf är enormt viktig för VW-koncernen. Den har sålts i mer än 45 år och tillverkningssiffran är uppe i över 35 miljoner exemplar. Över en halv miljon av dem har sålts i Sverige.

Designen kommer inte som någon överraskning – dels eftersom Volkswagen sällan tar några kontroversiella och vågade designsteg med Golf och dels eftersom nya modellen läckt ut på nätet i flera omgångar inför premiären.

Om exteriören känns igen tar interiören ett lite större steg. Nästan alla fysiska knappar har ersatts av pekkänsliga knappar. Framför föraren finns digitala instrument med en 10-tumsskärm och det uppkopplade infotainmentsystemet har en 8-tumsskärm och smart röststyrning. Som tillval finns en större 10-tumsskärm.

Att systemet är uppkopplat mot nätet innebär bland annat att föraren kan streama musik, hålla koll på bilen i en mobilapp och se trafikinformation i realtid. Volkswagen Golf kommer också gå att öppna med mobilen, men av någon anledning bara för den som har en Samsungtelefon.

Med finessen Travel Assist kan bilen själv ta över mycket av körningen – även styrning – i upp till 210 km/h, och autobromssystemet Front Assist kan nu bromsa bilen om föraren är på väg att svänga in på en annan väg men riskerar krocka med en mötande bil.

Bilen ska också kunna kommunicera med andra bilar och bland annat varna för kraftiga inbromsningar. Då kan den adaptiva farthållaren "bromsa i förväg".

Även den som väljer snikversionen av Golf får filhållningsassistent, autobroms, LED-strålkastare och LED-baklampor, klimatanläggning, infotainmentsystem med 8-tumsskärm, möjlighet till mobil uppkoppling till nätet och nyckellös start som standard. Vissa finesser kommer också kunna uppdateras och uppgraderas trådlöst via nätet.

Tekniskt är den största nyheten att Volkswagen äntligen lanserat mildhybridtekniken som koncernen visat upp och pratat om i flera år. 48-voltssystemet kommer finnas i bensinmotorer med 110, 130 eller 150 hästkrafter och kallas då eTSI. Mildhybridtekniken ska spara upp till tio procent bränsle jämfört med i föregångaren utan mildhybridteknik, och den kommer även till dieselmodellerna senare där den ska göra motorerna 17 procent snålare.

Instegsmodellen får en bensindriven fyrcylindrig motor som använder sig av Millercykeln och har 110 hästkrafter. Det finns även dieselmotorer på 115 eller 150 hästkrafter med AdBlue-rening och Twin Dosing-teknik.

Senare följer även Golf GTI, Golf GTD, Golf R, gasdrivna Golf TGI och R-Line-versioner med sportiga detaljer.

Det kommer också två laddhybridversioner: Golf eHybrid med 204 hästkrafter och den sportigare Golf GTE med 245 hästkrafter. Båda två har ett 13 kWh-batteri och ska klara omkring sex mil på eldrift som bäst.

Volkswagen har inte några färdiga svenska priser för nya Golf, så hur mycket nykomlingen kommer kosta återkommer vi till senare i höst.

En modell som inte nämns alls i Volkswagens pressmaterial är eldrivna e-Golf. Den nuvarande modellen har nyligen prissänkts och på sikt kommer e-Golf ersättas av nya Volkswagen ID 3.

 
Jag tycker nya Golf ser bra ut.
154
32