Renault blir snuvade – Fiat/Chrysler söker samgående med PSA Groupe

För fem månader sedan försökte FCA och Renault skapa en ny, jättelik bilkoncern. Men nu ser det ut som att FCA istället slås ihop med Peugeot/Citroën och Opel. Om samgåendet lyckas skapas en ny koncern som blir fjärde störst i världen.

Renault blir snuvade – Fiat/Chrysler söker samgående med PSA Groupe

Förhandlingar förs om ett samgående, det bekräftar både FCA och PSA Group till The Wall Street Journal. Om de två koncernerna slås samman bildas en ny grupp av varumärken som i storlek representerar ett värde på cirka 50 miljarder dollar, den fjärde största inom bilindustrin.

FCA, eller Fiat/Chrysler är resultatet av en sammanslagning som inte många såg som möjlig, men som Sergio Marchionne genomdrev med stor kraft. I gruppen ingår varumärken som Chrysler, Ram (pickuper), Jeep, Fiat, Maserati, Lancia och Alfa Romeo. PSA Group håller en ganska låg profil utåt och låter varumärkena Peugeot, Citroën och DS "föra snacket". PSA utökades under 2017 med förlusttyngda Opel/Vauxhall, som man köpte från General Motors och snabbt fick på grön kvist.

Att slå samman FCA och PSA är inte en helt ny idé, den framfördes av Sergio Marchionne redan 2012. Han ville även inkludera Opel i den affären, men då var GM kallsinniga till idén och även PSA drog sig ur samtalen.

Som alla minns försökte FCA i somras få till ett samarbete eller samgående med Renault/Nissan. Styrelseordföranden i FCA, John Elkann, gav upp de försöken i början av juni då franska regeringen – som äger 15 procent av Renault – ställde krav på att inga jobb skulle försvinna i Frankrike och att den nya koncernen skulle ha en fransk chef i minst fyra år. "Bra för alla parter – men politiskt omöjligt" var John Elkanns slutord den gången.

Syftet med att skapa en större bilkoncern är – som vanligt – att dela kostnader för produktutveckling och elektrifiering av modellprogrammet. Varken FCA eller PSA ligger i framkant när det gäller elbilar och där behövs mer utveckling för att inte hamna på efterkälken. PSA skulle även kunna få hjälp att återvända till den nordamerikanska marknaden, via FCA-koncernens bilhandlare.

Rätt åtgärd – bara den starke överlever i bilindustrin!
59
14