Trots kritiken: ”Vi klarar inte klimatmålen utan vätgasbilar”

Trots kritiken mot bränslecellsbilarna – kommer spela en viktig roll, enligt många bilchefer.
Annons

Få biltillverkare har satsat så mycket på elbilar och laddhybrider som Hyundai och Kia. Flera av koncernens laddbilar ligger i topp över Sveriges mest sålda.

Men storsatsningen på batteribilar kommer inte räcka för att nå utsläppsmålen, tror Albert Biermann, som är utvecklingschef på Hyundai och som tidigare jobbade på BMW:s M-avdelning.

Enligt honom kommer istället vätgasbilarna vara helt avgörande för att nå utsläppsmålen i Parisavtalet. Hyundai har plöjt ned stora belopp i utvecklingen av vätgasbilar och andra vätgasfordon.

”Vi är helt övertygade om att det inte kommer vara möjligt att nå koldioxidmålet för 2050 utan vätgas. Vi började vätgasutvecklingen för 20 år sedan och har fortsatt sedan dess. Vi vet att det kan vara väldigt hjälpsamt för att lösa många av problemen och med rätt hållbar energikälla är den väldigt ren och grön”, sa Albert Biermann i samband med en konferens i Israel, skriver Autocar.

Läs också: Tanka vätgasbilen Hyundai Nexo – så går det till

Trots kritiken:
Hyundai Nexo är en av få vätgasbilar som säljs till konsumenter.

Hyundai säljer idag både fullhybrider, mildhybrider, laddhybrider, batterielbilar och vätgasbilar.

”De här teknikerna kommer samexistera under lång tid och det är svårt att säga just nu på vilka områden vilken teknik kommer vara den bästa lösningen och hitta kunder”, säger Albert Biermann.

Hyundai är inte ensamma om att utveckla vätgasbilar. Mercedes, BMW och Audi har alla utvecklat vätgasbilar under lång tid och i en årlig undersökning som görs bland bilindustrins högsta chefer är många helt övertygade om att vätgasbilarna på sikt kommer bli viktigare än dagens batterielbilar.

Vätgasbilar har en inbyggd bränslecell som omvandlar vätgas till energi som driver bilen. Ur avgasröret kommer vattenånga. Till fördelarna hör att det går snabbare att tanka en vätgasbil än att ladda en elbil och att räckvidden inte påverkas på vintern på samma sätt som i batterielbilar.

Men kritikerna hävdar att vätgastekniken är extremt ineffektiv och att den heller inte är särskilt klimatsmart om vätgasen framställs på fel sätt. I Sverige finns dessutom försvinnande få vätgasmackar att tanka vid.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen