Jätteaffären på gång: Fiat/Chrysler ska gå ihop med PSA-gruppen

Renault fick nobben – här är nya samarbetet.

Jätteaffären på gång: Fiat/Chrysler ska gå ihop med PSA-gruppen

För några månader sedan gjorde Renault ett försök att gå ihop med Fiat/Chrysler-koncernen – men försöket misslyckades. Nu kommer istället beskedet att jättekoncernen går ihop med PSA, där Peugeot, Citroën och Opel ingår.

Det började ryktas om ett samgående redan tidigare i veckan, och nu är det alltså officiellt att Fiat/Chrysler planerar att bilda ett 50/50-samarbete med PSA-gruppen.

Det sammanslagna företaget – som inte fått något namn ännu – blir världens fjärde största bilproducent med årlig volym på 8,7 miljoner bilar och en omsättning på 170 miljarder euro. Den årliga synergieffekten (gemensam utveckling, plattformar och inköp) beräknas spara 3,7 miljarder euro. Redan efter fyra år uppskattar man att 80 procent av dessa besparingar är genomförda, utan att några bilfabriker läggs ner.

Det nya företaget föreslås få en styrelse med elva medlemmar, fem från PSA och fem från FCA med John Elkann som styrelseordförande. Vd och koncernchef blir Carlos Tavares, som får ett femårigt kontrakt. Företaget får sitt säte i Nederländerna och börsnoteras i Milano, Paris och New York.

Genom att samarbeta kan jättarna kapa kostnaderna ordentligt och marknadsvärdet kommer ligga på ungefär samma nivå som för General Motors och Tesla.

Den numera avlidne Fiat/Chrysler-chefen Sergio Marchionne försökte länge få till olika samarbeten med andra biltillverkare för att kapa kostnaderna. Enligt honom var det ineffektivt att alla biltillverkare utvecklar egna motorer och plattformar.

Det nya samarbetet innebär att Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Ram, Peugeot, Citroën, DS och Opel nu alla hamnar under samma tak.

För Fiat/Chrysler kan PSA vara en bra partner för att sänka koncernens koldioxidutsläpp och därmed komma undan EU:s utsläppsböter, eftersom PSA-koncernen ligger före Fiat/Chrysler när det gäller elbilar och laddhybrider.

Carlos Tavares, koncernchef för Group PSA:

"Denna sammanslagning skapar betydande värde för alla aktieägare och öppnar en ljus framtid för den kombinerade enheten. Jag är nöjd med det arbete som redan gjorts med Mike och kommer att vara mycket glad att arbeta med honom för att bygga ett bra företag tillsammans."

Mike Manley, koncernchef för FCA:

"Jag är mycket glad över möjligheten att arbeta med Carlos och hans team med denna potentiellt branschförändrade kombination. Vi har en lång historia av framgångsrikt samarbete med Groupe PSA och jag är övertygad om att vi tillsammans med våra fantastiska medarbetare kan skapa ett globalt mobilitetsföretag i världsklass."

Källa: Jato Dynamics/Car Industry Analysis

 
Jag tror det här kan bli ett riktigt lyckat samarbete.
52
47