Här är den – BMW X3 som laddhybrid

Att BMW X3 skulle bli laddis har varit känt sedan förra året. Men det är först nu BMW släpper de officiella siffrorna. Räckvidden på 4,6 mil, skrämmer den konkurrenterna?
Annons

BMW X3 xDrive30e, som är modellens fullständiga namn, får alltså en elräckvidd på upp till 4,6 mil enligt WLTP. Drivlinan består av en 2-liters turbofyra som tillsammans med en elmotor ger en systemeffekt på 292 hästar och 420 Nm. Växellådan har 8 växlar och fördelar kraften till alla fyra hjul. 

Ganska snabb blir den också. 0–100 km/h går på 6,1 sekunder och toppfarten ligger på 210 km/h. En annan viktig detalj är att X3 xDrive30e får dragkrok och får dra 2.000 kilo.

Litiumjonbatteriet på 12 kWh som förser elmotorn med ström är placerat under baksätet äter faktisk inte in något i bagageutrymmet jämfört med förbränningsversionerna av X3. Lastkapaciteten står kvar på 450 liter (1.500 liter med baksätets ryggstöd nedfällda).

Den av BMW uppgivna förbrukningen när xDrive30e körs på enbart el ligger på mellan 26,5 och 29,9 kWh/100 km. Den blandade WLTP-förbrukningen uppgår till mellan 2,2 – 2,8 l/100 km med ett CO2-utsläpp på mellan 49-64 g/km.

Produktionen drar igång i december och säljstarten sker på andra sidan årsskiftet. Det svenska priset börjar på 599.900 kronor.

Här är den – BMW X3 som laddhybrid
Här är den – BMW X3 som laddhybrid
Här är den – BMW X3 som laddhybrid
Här är den – BMW X3 som laddhybrid
Här är den – BMW X3 som laddhybrid
Här är den – BMW X3 som laddhybrid
 
Annons
Annons
Rulla till toppen