Ford visar upp eldrivna Mustang Lithium på Sema – 900 hk, 800 volt och manuell växellåda

Ford överraskar på årets Sema Show med en helt elektrisk Mustang-konceptbil. Mustang Lithium har 900 hästkrafter och mer än 1.356 Nm med vrid från en enda elmotor … som fortfarande sänder kraften genom en sexväxlad manuell låda!

Ford visar upp eldrivna Mustang Lithium på Sema – 900 hk, 800 volt och manuell växellåda
Konceptbilen Mustang Lithium är resultatet av ett samarbete mellan Ford och Webasto.

Ford har legat efter konkurrenterna när det gäller elbilar. Nu kommer lite oväntat ett nytt koncept för att visa vart jättekoncernen är på väg med elektrifieringen. Det nya konceptet är en Mustang som inte kommer åka på samma malussmocka i Sverige som den bensindrivna variantens 18.700 kronor per år.

Anledningen är att konceptbilen är eldriven, men tyvärr ska inte bilen serietillverkas enligt Ford.

Det nya elkonceptet heter Ford Mustang Lithium och visas just nu på den årliga tuning- och eftermarknadsmässan Sema Show i Las Vegas som annars brukar domineras av överdådiga förbränningsbilar.

Specifikationen är imponerande om än inte uttömmande: 900 hästkrafter och 1.356 Nm från en dubbelkärning elmotor med dubbla växelriktare som direkt ersätter grundbilens bensin-V8. Vad som menas med dubbelkärnig elmotor är Ford inte helt tydliga med.

Drivlinan, som innefattar växellåda, kardan och diff, är bevarad vilket innebär att bilen alltså har manuell växellåda. För att klara kraften har både den och bakaxeln förstärkts med "dragstrip-beprövade" Ford Performance-delar.

Bilen har även ett 800-voltssystem designat av Webasto och EVDrive. Det är lika mycket som Porsche Taycan som än så länge är ensam om att ha det som massproducerad produktionsbil. Koenigsegg Regera var först ut med 800V-tekniken.

Storleken på batteripaketet är hemlig och likaså har ingen räckviddssiffra publicerats men vi kan anta att Mustang Lithium inte är någon långkörare. Laddning sker med Webastos "Turbo DX"-system som idag marknadsförs med en relativt normal verkan på 16 ampere.

Mustang Lithium är inte bara ett PR-tilltag för att bygga förväntan inför Fords kommande elbilssatsning. Tanken är också att den ska fungera som testbädd åt Ford och Webasto för ny batteri- och kylningsteknik.

Förutom Mustang Lithium ska Ford snart visa upp en eldriven, "Mustang-inspirerad" suv.

 
Jag tycker att fler elbilar borde finnas med manuell låda!
131
95