Klart: Därför kraschade självkörande Volvon

En ny utredning avslöjar hur dödsolyckan med en självkörande Volvo XC90 kunde inträffa.

Klart: Därför kraschade självkörande Volvon
Dödsolyckan i Arizona var den första med en självkörande bil.

En självkörande Volvo XC90 som ingick i apptaxibolaget Ubers bilflotta körde över en 49-årig kvinna i Arizona i mars förra året. Olyckan fick enorm uppmärksamhet eftersom bilens teknik inte "såg" fotgängaren i mörkret.

Uber hade medvetet stängt av Volvos säkerhetssystem och istället använt egna system. Hade Volvos säkerhetssystem varit aktiverade hade olyckan eventuellt kunnat undvikas.

En ny utredning från US National Safety Transportation Board, NTSB, gör nu klart att Ubers mjukvara inte kunde se fotgängare som korsar vägen där det inte finns något övergångsställe, vilket kvinnan gjorde.

Klassades som "övrigt objekt"

Systemet klassade först kvinnan som "övrigt objekt" och inte som en fotgängare som bilen måste bromsa för. Senare ändrades klassificeringen av kvinnan till både bil och cykel, och systemet kunde heller inte avgöra åt vilket håll kvinnan rörde sig.

Bilens radar upptäckte kvinnan drygt fem sekunder innan krocken och strax därefter ska även bilens lidarsensor ha upptäckt kvinnan. Men trots att bilens "ögon" la märke till fotgängaren drog mjukvaran slutsatsen att bilen inte behövde nödbromsa.

"Vi beklagar djupt olyckan i mars 2018 där en av våra självkörande bilar tog Elaine Herzbergs liv. Efter den här tragedin har teamet på Ubers Advanced Technologies Group tagit fram viktiga förbättringar för att ytterligare prioritera säkerheten", skriver Uber i ett uttalande.

Vy från förarplatsen innan olyckan. Föraren tittade på film och hann inte reagera.