Nya Volkswagen Golf GTI 8 får upp till 300 hk – Golf R Plus kan få över 400 hk

Nästa generation Golf GTI får flera prestandanivåer men ingen hybriddrift. Även Mercedes AMG A45 S kan få det svettigt när Golf R Plus lanseras – sannolikt med över 400 hk.

Nya Volkswagen Golf GTI 8 får upp till 300 hk – Golf R Plus kan få över 400 hk
Så här tror vår illustratör Schulte Design att nya VW Golf GTI ska se ut, när den kommer nästa höst.

För några veckor sedan visade Volkswagen upp den åttonde generationen Golf. Som vanligt blir det många modellvarianter och i slutet av 2020 kan vi förvänta oss den första GTI-versionen.

Precis som hos föregångaren blir flera olika prestandanivåer hos GTI, dessutom en Golf R och eventuellt också en Golf R Plus. Grundmodellen Golf GTI får toppeffekten höjd till cirka 260 hk och VW använder en uppdaterad version av den beprövade EA888-motorn på 2,0 liter. Toppversionen av Golf GTI får sin effekt höjd till 290–300 hk, fortfarande "bara" med framhjulsdrift.

För inte allt för länge sedan cirkulerade rykten om att även GTI-modellerna skulle elektrifieras, men stämmer de senaste uppgifterna så har VW-chefen Herbert Diess ändrat det beslutet. GTI får klara sig utan elmotor.

Ett annat beslut som kan ändras är att göra verklighet av planerna på en Golf R 400, som ju har fått både grönt och rött ljus tidigare. Den fyrhjulsdrivna VW Golf R, i åttonde generationens kaross, får runt 350 hk men det räcker inte för att matcha Mercedes-AMG A 45 S som ger hela 421 hk och sprintar iväg 0–100 på 3,9 sekunder.

Spionbilderna från bland annat Nürburgring visar att Golf GTI får de sportiga och kosmetiska detaljer som vi sett hos föregångarna. Fronten domineras av stora luftintag med klassiska bikakemönster. Dubbla avgasutsläpp signalerar också GTI, liksom den lilla bakvingen i ovankant på bakluckan. Några tredörrarskarosser blir dock inte, eftersom alla Golf 8 har femdörrars halvkombikaross.

Inte heller chassimässigt blir det några stora förändringar på Golf GTI 8. MacPherson-ben fram och multilink-bakaxel med elektroniskt styrda, adaptiva stötdämpare som förhoppningsvis blir standard och inte tillval. Däremot ryktas det att VW-ingenjörerna har gett extra mycket kärlek till det elektriska styrservot för att få ut mer känsla i ratten. Det borde ju inte vara svårare än att ringa Porsche och fråga hur de gjorde med 911:an, om man bara kan svälja stoltheten.

Illustrationen från Schulte Design visar hur nya Volkswagen Golf GTI ser ut, i sin åttonde generation. Givetvis kommer det även en kombiversion, Sportscombi som den heter sedan några år, och även den har Schulte illustrerat fram i sin dator.

 

Precis som hos föregångaren blir flera olika prestandanivåer hos Golf GTI, dessutom en Golf R och eventuellt också en Golf R Plus. Illustration: Schulte Design.

Givetvis kommer det även en kombiversion, Sportscombi som den heter. Illustration Schulte Design.

Volkswagen får gärna göra verklighet av en Golf R Plus!
170
14