Nya uppgifter om kris hos uppstickaren – här är Unitis svar

Nya uppgifter om kris hos uppstickaren – revisorn har hoppat av.
Annons

Den lilla svenska uppstickaren Uniti visade upp en eldriven stadsbil redan för två år sedan. Men sedan blev det tyst och någon produktionsbil dök inte upp – förrän nu i oktober, när bolaget visade upp hur Uniti One ska se ut när den börjar byggas.

Uniti One ska komma med två batteristorlekar med upp till 30 mils räckvidd. Instegspriset för den billigaste modellen ska ligga på 168.000 kronor efter elbilspremien, men den dyraste versionen går loss på över 300.000 kronor.

Tanken var att de första leveranserna skulle köras igång i mitten av 2020, men nu skriver sajten Bytbil att Uniti har allvarliga ekonomiska problem. Bolaget har inte lämnat in någon årsredovisning för förra året, det egna kapitalet är negativt och revisorn har nu hoppat av sitt uppdrag på egen begäran.

Styrelsen riskerar nu att bli personligt betalningsansvariga för bolagets skulder, skriver Bytbil.

”Ta in kapital är en pågående process”

I en mejlintervju med Recharge ger Unitis presschef Robin Eriksson sin syn på problemen.

”Vi har en robust finansiell plan vilken vi jobbar mot. Att ta in kapital är en pågående process som vi har planerat för och som sker allt eftersom vi utvecklas och växer”, skriver han.

• Vad händer med de kunder som köpt lanseringsversionen av Uniti One för över 100.000 kronor?

”Vi vill tacka alla våra kunder som fortsätter att stötta oss längs resans väg. För alla kunders sinnesfrid vill vi återigen påpeka att alla bokningar är helt återbetalningsbara och de ligger på ett separat konto och används ej.”

• Hur ser det ut med lanseringsplanen och målet att börja leverera bilar?

”Vi ser fram emot att visa upp vår produktionsbil under de kommande månaderna och vi planerar att påbörja leveranser i mitten av 2020 som vi tidigare kommunicerat. Vi kommer fortsätta att släppa uppdateringar längs vägen.”

 

Annons
Annons
Rulla till toppen