Officiell: Skoda Octavia Combi – fjärde generationen är här som laddhybrid med högre teknikinnehåll

Sex miljoner Octavia-ägare kan inte ha fel och nu blir det "extra allt". Lite större, rymligare, modernare, uppkopplad och som prisvärd laddhybrid för tjänstebilsförarna.

Officiell: Skoda Octavia Combi – fjärde generationen är här som laddhybrid med högre teknikinnehåll
Skoda väntar inte med kombimodellen, tvärtom. Både halvkombi och Combi lanseras direkt från start.

Ikväll lanserar Skoda sin fjärde generation Octavia och den bygger på VW-koncernens uppdaterade MQB-plattform – samma tekniska arkitektur som hos Volkswagen Golf 8. Men Octavia är förstås betydligt större och rymligare.

På längden växer Octavia och Octavia Combi med 19/22 millimeter till 469 centimeter. Bredden ökar med 15 millimeter och Combi får 30 liter extra i bagageutrymme (640), kombikupén 10 liter mer (600). Axelavståndet är samma som hos föregångaren, 268 centimeter.

Som vi kan förvänta oss av Skoda är det inga jättelika kliv som Octavia tar, designmässigt. I fronten kan man se att huvudstrålkastarnas två delar smälter ihop till en och sträcker sig från hörnet och hela vägen in till grillen. LED-ljus är standard, och adaptiva LED-strålkastare är tillval. Nya Octavia får lite skarpare karossveck och ett tydligt släktskap med lillebror Scala. Båda karosserna sägs ha fått ett väsentligt förbättrat luftmotstånd och halvkombin en taklinje som är en aning mera coupé.

Inredningen och framför allt instrumenteringen har tagit ett stort kliv. I mitten hittar vi en fritt hängande pekskärm som är antingen 8,25 eller 10,0 tum stor. De som vill kan välja till en skärm på 10,25 tum som huvudinstrument och det finns även head-up display. Ratten är ovanligt nog tvåekrad. Skoda hävdar att den upplevda kvalitetskänslan blivit markant bättre med mjukare material och högre kvalitet i tyg/skinn/plast samt bättre finish.

Motoralternativen börjar med en trecylindrig bensinmotor, 1,0 TSI, som ger 110 hk. Nästa alternativ är en 1,5 liters fyrcylindrig turbobensinare med 150 hk, båda kan beställas som 48V lätthybrid (eTSI). På toppen hittar vi en TSI-motor på 2,0 liter som ger 190 hk, den får fyrhjulsdrift och sjustegad DSG-låda som standard. Dessutom erbjuds en 2,0-liters TDI-motor med effekt från 115–200 hk.

De som kan köra förmånsbil siktar förmodligen in sig på laddhybriden, som förväntat liknande teknik som hos Golf/Passat med 1,4-liters turbofyra och elmotor som har en angiven systemeffekt på 150 kW (204 hk). De är kopplade till en sexstegad DSG-låda. Batteripaketet rymmer 13 kWh och vi kan förvänta oss en elektrisk räckvidd på runt 60 kilometer enligt WLTP-cykeln. I ett andra steg ryktas det att även Octavia får den starkare versionen av laddhybridteknik som ger 180 kW (245 hk).

De tekniska uppgifterna och framför allt de svenska detaljerna är ännu så länge knapphändiga, vi kompletterar så fort det finns nya fakta. Hittills har Skoda tillverkat sex miljoner Octavia under 60 år – första årsmodellen kom 1959 – och den siffran lär öka när nu fjärde generationen är här. Var tredje bil, i runda slängar, som Skoda producerar är en Octavia.

 

 
I det här segmentet är Octavia definitivt en favorit hos mig!
241
32