McLaren Elva får 815 hk – en exklusiv roadster utan vindruta – endast 399 bilar ska byggas

McLaren Elva är faktiskt inte slutsåld ännu och de blivande 399 ägarna kan skryta med en 0–100 tid på under 3 sekunder. Och jo, du ser helt rätt – roadstern har ingen vindruta.

McLaren Elva får 815 hk – en exklusiv roadster utan vindruta – endast 399 bilar ska byggas
60-talsmodellen till vänster har gett inspiration och namn till nya McLaren Elva.

McLaren bygger – och har byggt – några superexlusiva modeller som P1, Senna samt Speedtail och nu är det dags att lägga till en fjärde: Elva. Endast 399 bilar ska byggas och för en gångs skull är de inte slutsålda redan från start.

Namnet Elva är hämtat från Bruce McLarens 60-talsbilar och företaget har förvärvat namnrättigheterna. Dagens McLaren Elva ska ge en unik sammankoppling mellan förare, bil och omgivning med sin låga vikt och frånvaro av både vindruta, tak och sidorutor.

För att inte bli pepprad med insekter i ansiktet har McLaren utvecklat ett luftsystem som de döpt till "Active Air Management System, AAMS". Ett luftflöde hämtas i fronten på bilen och mynnar ut i utblås som sitter vid frontluckan. Luftflödet ska skapa en "fredad zon" av stillastående luft i kupén. Vid färd i lägre hastighet används samma luftflöde för att förbättra kylningen till motorn och transmissionen. Även om det saknas tak på McLaren Elva så finns det skyddsbågar som skjuts upp ifall det skulle inträffa en olycka.

Förutom att skydda förare och passagerare från fartvindens krafter har McLaren lagt stor vikt vid att skapa en effektiv styrning av luften för att förbättra de aerodynamiska egenskaperna. Bakvingen är till exempel aktiv och i bakpartiet hittar vi stora luftutsläpp från diffusorn.

Den bakhjulsdrivna McLaren Elva har en drivlina som grundar sig på samma beprövade 4,0-liters turbo-V8 som vi hittar i Senna och Senna GTR. Den här gången har man lagt till ett nytt avgassystem i titan och toppeffekten anges till 815 hk och 800 Nm.

McLaren hävdar att Elva är den lättaste, gatlegala seriemodell som de någonsin konstruerat. Både chassi och yttre karossdelar är tillverkade i kolfiberarmerad epoxiplast. Frontluckan är till exempel tillverkad med ett kolfiberskikt som är endast 1,2 millimeter tjockt. Även de keramiska bromsarna sparar vikt.

Priset i Storbritannien för McLaren Elva börjar vid 1.425.000 pund, inklusive moms, vilket med dagens valutakurs går att översätta till 17,8 miljoner kronor.

Den här designen gillar jag!
43
11