Krävdes på 11.000 av hyrbilsjätten – nu slipper han betala

Slitna däck och kraftiga vibrationer – men Sunfleet kunde inte bevisa att kunden var skyldig.

Krävdes på 11.000 av hyrbilsjätten – nu slipper han betala

Att hyra en bil hos Sunfleet slutade med ett riktigt skräckbesked för en person från Göteborg.

När han lämnat tillbaka hyrbilen fick han besked från hyrbilsfirman om att däcken blivit utslitna, att bilen vibrerade kraftigt och att den knappt var körbar. Det skulle kosta honom 11.000 kronor för skadade däck.

Sunfleet skickade bilder och ett besiktningsutlåtande som bevis och hävdade att däcken måste kasseras. Att hyrbilskunden bara kört åtta mil hjälpte inte – fakturan skulle betalas.

Enligt Sunfleet vibrerade bilen alltså så kraftigt att den knappt var körbar. På Volvoverkstaden konstaterades att alla däck var onormalt slitna, på grund av "vårdslös körning".

Fälls av ARN

Den som hämtar ut en hyrbil ska kolla och rapportera eventuella skador innan han eller hon kör iväg, annars finns risk att hyrbilskunden blir betalningsansvarig även om felet redan fanns när bilen hämtades ut.

Kunden har i det här fallet anmält Sunfleet till ARN, Allmänna reklamationsnämnden. De påpekar i sitt svar att kunden var försenad när han skulle lämna tillbaka bilen, och återlämnandet gjordes dessutom vid en annan station utan att Sunfleet meddelats.

I det här fallet väljer ARN att ge kunden helt rätt. Sunfleet måste bevisa att skadorna uppkommit under den period kunden haft bilen – och det har inte Sunfleet kunnat göra på något rimligt sätt.

Verkstaden där bilen kollades gav ett utlåtande som gick ut på att däcken slitits sedan de monterades under hösten, men att det skulle ha skett just när den här kunden hade bilen är inte klarlagt.

För att inte hamna på ARN:s så kallade Svarta lista måste Sunfleet följa beslutet och inte kräva några pengar från kunden, som därmed slipper betala.

Fotnot: Vi har sökt Sunfleet för en kommentar.

 
Jag hyr ofta bil.
43
182