Toyota RAV4 Plug-in Hybrid laddhybrid med 306 hk, 6 mils räckvidd och dragkrok

Äntligen får vi officiella fakta om den nya modell som kan bli en ny tjänstebilsfavorit i Sverige. CO2-utsläppet är endast 30 g/km och ja, RAV4 Plug-in Hybrid får dragkrok.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid laddhybrid med 306 hk, 6 mils räckvidd och dragkrok

Mitsubishi Outlander PHEV laddhybrid har fått härja ostört allt för länge och nu kommer Toyotas svar i form av den starkaste och snålaste RAV4-modellen någonsin. Nya RAV4 Plug-in Hybrid får en räckvidd på över 60 kilometer, systemeffekten är 306 hk, CO2-utsläppet hamnar under 30 g/km och 0–100 sprinten går på 6,2 sekunder.

Den raka fyran på 2,5 liter är en av världens bästa när det gäller verkningsgrad för bensinmotorer och ger 178 hk och 221 Nm. I den "vanliga" Hybrid-modellen anges systemeffekten till 222 hk. Men när nu Toyota (äntligen) tar klivet upp till en laddhybrid används en kraftfullare elmotor och systemeffekten höjs till 306 hk.

Batteripaketet i Toyota RAV4 Plug-in Hybrid är av litiumjon-typ men storleken får vi inga uppgifter om, ännu. Räckvidden enligt WLTP-normen anges till "över 60 kilometer" och det är preliminära uppgifter. Laddtid och kapacitet är inte heller något som anges.

Den femte generationen Toyota RAV4 lanserades i Europa under december 2018 och på ett knappt år har 150.000 bilar levererats. När vi provkörde modellen blev det tummen upp för alla viktiga egenskaper och RAV4 är prisvärd i sitt segment. Det svenska priset för Toyota RAV4 Plug-in Hybrid är inte bestämt ännu men lär hamna en bra bit över grundmodellen RAV4 2,5 Hybrid AWD som i basutförande startar vid 315.900 kronor. Toppmodellen Executive med alla tillval (tre paket) kostar 419.400 kronor. Leveranserna i Sverige ska starta under andra halvåret 2020.

Med lågt CO2-utsläpp lär nya Toyota RAV4 Plug-in Hybrid få ett attraktivt förmånsvärde. Eftersom fordonsskatten höjs markant på de flesta bensin/diesel-modeller efter årsskiftet kommer laddhybriderna att öka i betydelse som tjänstebilar. Spionbilderna visar att Toyotas nya laddhybrid testas med dragkrok, även det en viktig egenskap för svenska bilköpare.

 

 
Den här kan jag tänka mig som förmånsbil!
204
33