Experternas tips: Så synar du däckfirmornas bluff

Premium Det är hög tid att byta till vinterdäck och det är ett besvär som många bilister gärna lejer bort. Det har öppnat upp för många oseriösa däckfirmor som med hjälp av tjuvknep vill komma åt dina pengar. Här är experternas tips på hur du undviker nybörjarmissarna.

Experternas tips: Så synar du däckfirmornas bluff

Den 1 december blir det obligatoriskt att ha vinterdäck på sin bil om det råder vinterväglag. Istället för att själv skifta hjul på bilen, väljer många bilister att vända sig till däckfirmor och verkstäder för att få hjälp. Vissa firmor utför arbetet för endast några hundralappar. En ganska billig peng för att slippa krånglet att byta själv.

Men som bilägare finns några fallgropar som du bör försöka undvika. Kolla exakt vad som ingår i hjulskiftet, för att det inte ska bli dyrare än du tänkt.

Många firmor gör inget mer än att helt enkelt skifta hjulen och kolla däcktrycket. Faktum är att dina vinterhjul kan behöva balanseras, speciellt om de är nya. Detta innebär i regel en ökad kostnad för dig som bilägare. Glöm inte heller att själv "dra efter" hjulmuttrarna efter cirka 10 mil. Detta är något som den som utför hjulskiftet ska upplysa dig om.

"Det viktigaste en däckverkstad ska göra, det är att påminna kunden om att efterdra hjulbultarna", säger Bo Ericsson, vd på Sveriges Fordonsverkstäders Förening till auto motor & sport.

Innan du ska skifta hjul kan det vara bra att skaffa sig lite förkunskap om dina däck. Hör dig för med hos en kunnig person om det är så att du måste skaffa nya däck eller inte. Detta för att en oseriös däckfirma inte ska försöka lura dig att köpa nya däck. 

"De senaste åren har bland annat klagomål om påstridiga däckförsäljningsmetoder uppmärksammats i media. Men den som utför tjänsten får inte ge råd som strider mot kravet på fackmässighet. Varken däckmontörer eller någon annan yrkeskategori får råda kunder att byta ut saker i onödan", säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

 

Experternas tips på vad du ska tänka på när du lämnar in din bil för hjulskifte

• Gå till en seriös verkstad. Be om inlämningskvitto, trots att arbetet går så fort att det i regel görs medan du väntar om det inte är kö. 

• Läs på innan. För att inte känna dig helt utlämnad kan det vara bra att läsa på innan om vad som är ett bra eller dåligt däck. Det kan nämligen hända att däckbytarfirman, om den märker att det finns pengar att tjäna, hävdar att du ska köpa nya däck trots att de klara en säsong till utan att ge försämrat grepp. Detta strider mot kravet om fackmässighet. 

• Be att få följa med in och se på när dina hjul skiftas. Det visar att du är intresserad och angelägen om att allt ska gå rätt till.

• Om du går till en däckbytare av mer temporär karaktär, exempelvis någon som slagit upp ett tält på en stormarknadsparkering, se till att du får kvitto och tillräckligt med information för att kunna göra en reklamation om något skulle vara bristfälligt utfört.

• Om du gör ett däckskifte, det vill säga plockar bort däcket från fälgen och ersätter med ett nytt däck, är däckfirman skyldig att kontrollera däckmönster, ålder på däcket, leta efter skador på däck och fälg samt kontrollera däcktrycket.

• Kontrollera att verkstaden använder momentdragare. Det är av största vikt att ett hjulbultarna inte dras för hårt, eftersom det kan skada gängorna så pass att hjulet riskerar att falla av. Olika bultar ska dras olika hårt, och inte sällan används samma verktyg till alla hjulskiften.

 

 
Jag har blivit lurad av en bluffirma.
7
61