Fiaskolistan: Här är misstagen biltillverkarna helst vill glömma

Kommunistrevolution, brinnande bensintank och elbilskrasch.

Det är inte så lätt att utveckla en ny bil. Det finns gott om exempel på dråpliga historier i bilvärlden – misstag som är gjorda av enorma bilkoncerner som borde veta bättre.

I vissa fall har det handlat om pinsamma misstag som kan vara riktigt roliga i efterhand. I andra fall har det gällt misstag på liv och död, som orsakat allvarliga olyckor.

Vi har tidigare skrivit om Hondas klassiska miss – den japanska biltillverkaren var på väg att lansera en modell vid namn Fitta i Sverige – men här har vi grävt fram ytterligare några exempel på misstag tillverkarna nog helst vill att vi ska glömma.

Plastkarossen på Trabant

"Folkbilen från öst", Trabant, byggdes i något som kallades duroplast på grund av den stora råvarubristen i Östtyskland. På sätt och vis kunde det vara en ganska klurig lösning. Duroplast var relativt modern för sin tid och framställdes av sovjetisk återvunnen bomull.

Men att använda bomull som karossmaterial gör inga under för krocksäkerheten, och om karossen brändes upp i samband med att den skulle skrotas släppte den iväg giftiga gaser.

Läs också: 30 år efter Berlinmuren föll – nu är plastraketen från DDR hipsterfavoriten nummer ett

Fords dyrbara tankmisstag 

Ford står för en av de mest berömda bilmissarna i världshistorien. Det gäller kompaktbilen Pinto som skulle ta sig an hotet från bland andra Volkswagen Golf.

Ford Pinto fick bensintanken monterad bakom bakvagnen för att spara plats. Men det var ingen vidare bra lösning, visade det sig. Vid en påkörning bakifrån – även i låg hastighet – riskerade bensintanken att börja brinna med allvarliga personskador som följd.

Det krävdes flera olyckor för att Ford skulle reagera och Ford beskylldes också för att ha känt till problemen innan bilen lanserades. En enkel plastbricka som kostade några dollar hade kunnat minska risken för olyckor, men i rättsliga dokument avslöjades att Ford vägt den kostnaden mot eventuella kostnader för rättegångar och dödsfall och beslutat sig för att strunta i den enkla fixen.

Danska elbilskraschen

På 1980-talet fanns långtgående planer på en dansk elbil som skulle ta världen med storm. 

Hope Whisper, som bilen kallades, presenterades för mer än 1.000 personer på Forum i Köpenhamn i oktober 1983. I publiken fanns journalister, chefer, bilentusiaster och självaste statsministern.

Inget fick gå fel – men det var precis vad som hände. Bilens upphovsman som satt bakom ratten var så utmattad och trött efter flera veckors arbete med alldeles för lite sömn att han helt enkelt kraschade bilen på scenen inför alla åskådare.

Pressen var förstås snabb att skämta till det om kraschen. "No Hope", skrev Berlingske Tidende.

Läs också: Danska elbilen skulle ta världen med storm – men kraschades av chefen

Mercedes kommunistskämt

Mercedes står för ett av de konstigare misstagen i vår lista. Vid en presentation av dåvarande Daimlerchefen Dieter Zetsche visades en bild på Che Guevara för att illustrera en "revolution inom bildelning".

"Några av våra kollegor tänker fortfarande på bildelning som kommunism. Om så är fallet, viva la revolución!", utbrast Dieter Zetsche.

Det togs inte emot särskilt väl av publiken, och framför allt inte av amerikanska medborgare med förflutet i Sydamerika. Mercedes ursäkt gjorde inte mycket för att lugna reaktionerna.

Haveriet för Lancia

Italienska Lancia står för några av bilhistoriens mest intressanta bilar. Märket var tidigt ute med att bygga aerodynamiska bilar med lågt luftmotstånd, och många kommer fortfarande ihåg rallyframgångarna under 1980-talet.

Sedan började förfallet. Under 2000-talet beslutade Fiat att sätta Lanciamärke på Chryslermodeller och sälja dem i Sverige. Nu har märket dragit sig tillbaka.

Idag säljer Lancia bara en enda modell, den föråldrade Ypsilon, som på inget sätt är nyskapande. Men försäljningen går ändå som tåget.

Läs också: Märket som vägrar dö: Lancia säljer fler bilar i Italien än Alfa Romeo i hela Europa

Dieselskandalen med aptester

Några år efter att dieselskandalen briserade avslöjades att Volkswagen, BMW och Mercedesägaren Daimler betalat för dieselforskning där apor fick andas in avgaser från en Volkswagen Beetle, samtidigt som de tittade på tecknad film för att hållas lugna.

Testerna ska också ha gjorts på 25 försökspersoner som fått andas in giftig kväveoxid. Testerna var dessutom värdelösa ur vetenskaplig synvinkel eftersom de gjordes med manipulerade "fuskdieslar".

Volkswagen och de andra biltilverkarna har bett om ursäkt och lovade att utreda händelserna.

Läs också: Biljättarna betalade för dieseltester på apor och människor – med manipulerade bilar

Alfa Romeos kvalitetsmardröm

En bil som presterar riktigt bra i ett test kan fungera som bra reklam för biltillverkarna. Å andra sidan kan en bil som inte håller måttet bli en riktig pr-katastrof.

Alfa Romeo har väl inte världens bästa kvalitetsrykte historiskt, men nya modeller har blivit betydligt bättre. Det gäller dock inte den Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio som amerikanska Car and Driver hade inne för långtest. Även Jalopnik har råkat ut för samma sak.

När Car and Driver summerade det 14 månader långa testet visade det sig att bilen haft en mängd olika mer eller mindre allvarliga fel och att den stått hela 80 dagar på verkstad.

"Det är oförlåtligt", skrev tidningen.

Fords däckflopp

I vårt sista exempel på dyrbara bilfloppar hoppar vi tillbaka till Ford som råkade ut för en pinsam däckskandal under 1990-talet.

Problemet gällde 15-tumsdäck tillverkade av Firestone och monterade på flera Fordmodeller, framför allt suven Explorer. Däcken hade allvarliga fel som totalt ledde till 271 dödsfall och över 800 personskador bara i USA. Bridgestone/Firestone och Ford återkallade 23 miljoner däck.