Film: Lyssna på Aston Martins högvarviga V12-motor i Valkyrie

Här är den "flyby" du väntat på. Vid 10.500 rpm ger V12:an på 6,5 liter 1.150 hk och vi säger som vi alltid gör – skruva upp ljudet!

Film: Lyssna på Aston Martins högvarviga V12-motor i Valkyrie
Det var vid ett kundevent som nya Valkyrie fångades på film.

I somras släppte Aston Martin ett filmklipp från Silverstone där nya hyperbilen Valkyrie körde några testvarv. Filmen blev en total besvikelse då det inte gick att höra den underbara V12:an sjunga ut ordentligt.

Men under den gångna helgen hade Aston Martin ett event för tilltänkta kunder där man visade upp Valkyrie. Filmer från uppvisningen har letat sig ut på YouTube och nu kan vi äntligen höra V12-motorn utan störande musik.

Det är legendariska Cosworth som konstruerat sugmotorn till Aston Martin. Förutom ett underbart ljud, imponerande låg vikt (206 kilo) och ett brutalt effektuttag har V12:an en motorsång som påminner om gamla F1-bilar. Kanske inte så konstigt med tanke på att det är Cosworth som konstruerat.

 

 

Det här vet vi om Aston Martin Valkyrie:

• Valkyrie ska byggas hos Aston Martin Special Operations i Gaydon (Warwickshire) som tidigare gjort Aston Martin One-77. Första leverans är planerad att ske 2019/2020.

• Valkyrie får en helt nykonstruerad V12-motor (utan turbo) som får 1.150 hästkrafter vid 10.500 rpm. Maximalt vrid är 740 Nm vid 7.000 rpm. Motorn är givetvis mittmonterad och bilen får KERS energiåtervinning à la Formel 1.

• Valkyrie kommer att väga runt 1.000 kg.

• Valkyrie är skapad av en kolfiberstruktur med fokus på kraftigt marktryck, som skapas av bilens undersidor och i väldigt liten grad av påhängda vingar och spoilers, en konstruktion givetvis signerad Adrian Newey. (Enda vingen är en liten bakvinge som ska stabilisera bilen i hög fart).

• Fjädring och transmission sägs ha skapats från grunden av Newey och utvecklats hos Red Bull Advanced Technologies. Fjädringen är av F1-typ med push rods och vi kan förvänta oss ett aktivt fjädringssystem. Uppgifter säger att vi kan förvänta oss kurvkrafter på 4,5 G.

• Valkyrie blir tvåsitsig, men båda åkande kommer att halvligga med fötterna ovanför höftleden. Precis som i en Formel 1-bil.

• Valkyrie kommer att tillverkas i 150 exemplar för gatbruk – och ytterligare 25, enbart avsedda för att köras på racerbana.

• Prislappen för Aston Martin Valkyrie kommer att hamna på 2,5–3 miljoner pund (25-30 miljoner kronor).

Jag bara älskar det där motorljudet!
49
0