Missade kamremsbytet – nu får ägaren 38.000 i ersättning

Att missa ett kamremsbyte kan stå bilägaren riktigt dyrt. Men det kan också ställa till problem för verkstaden – om teknikerna missat att byta remmen...
Annons

Att missa ett kamremsbyte kan stå bilägaren riktigt dyrt. Men det kan också ställa till problem för verkstaden – om teknikerna missat att byta remmen i tid.

En bilägare som har en Ford Mondeo från 2011 har servat sin bil på samma verkstad från 8.000 till 31.000 mil. När bilen gått 32.000 mil gick kamremmen av slog sönder motorn helt. Efter att bilen bärgats till verkstaden kom domen: att reparera bilen skulle kosta drygt 40.000 kronor.

Det visade sig att verkstaden inte bytt kamrem vid 20.000 mil, vilket står i serviceanvisningarna för bilen, och bilen var servad vid både 18.600 och 21.000 mil.

Fordägaren har nu anmält verkstaden till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Men verkstaden hävdar att ägaren bara bett om vanlig oljeservice vid just de här servicetillfällena, och att verkstaden bara gjort det ägaren bett om.

Nu har ARN:s beslut kommit och nämnden fäller verkstaden, som de tycker gjort fel. Kamremmen ska bytas vid 20.000 mil och verkstaden borde därför ha förstått åtminstone vid 21.000-milaservicen att kamremmen behövde bytas och informerat ägaren om det.

Beslutet blir att verkstaden nu ska betala skadestånd till ägaren för kostnaderna. Sammanlagt handlar det om 38.000 kronor som bolaget måste betala för att inte hamna på Råd & Röns så kallade Svarta lista.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen