Sex nya Ionityladdare på gång i Sverige – men Tesla smiter före i Norrland

Sex nya Ionityladdare på gång i Sverige – men Tesla smiter före i Norrland

Det är ungefär ett år sedan laddnätverket Ionitys snabbladdare började dyka upp längs europeiska vägar. Ionity är de stora biltillverkarnas svar på Teslas Superchargerladdare och det stöttas ekonomiskt av bland andra BMW, Mercedes och Volkswagen.

Ionity hade ambitiösa mål när det drog igång: 400 snabbladdningsstationer skulle finnas längs europeiska vägar före 2020. Riktigt så många har det inte blivit: enligt den inofficiella sajten Ionitychargers finns i skrivande stund 186 Ionityladdare, varav elva i Sverige.

En tydlig skillnad mellan Ionity och Teslas Superchargers är att Tesla är betydligt bättre representerat i norra Sverige. Ionity finns inte längre norrut än Ytterån utanför Östersund. De övriga Ionityladdarna finns i Enköping, Södertälje, Karlstad, Örebro, Mantorp, Spekeröd norr om Göteborg, Varberg, Värnamo och Malmö.

Förutom de elva Ionityladdare som alltså är öppna i Sverige byggs just nu ytterligare sex stationer: Sundsvall, Norrköping, Ulricehamn, Oskarshamn, Helsingborg och Kristianstad.

I nuläget kostar det 80 kronor att ladda vid en Ionityladdare oavsett hur mycket du laddar eller hur länge. På sikt kommer Ionity förmodligen ändra priserna och införa någon form av rörlig kostnad, men inte ännu.

Gröna punkter markerar öppna Ionityladdare, gula markerar laddare som byggs nu. Karta: Ionitychargers

Teslas laddnätverk som jämförelse. Karta: Supercharge.info

 
Om jag hade elbil skulle jag ofta snabbladda längs vägen.
99
54