Spökande elfel plågar BMW-ägaren – kostar 20.000 att fixa

Vindrutetorkarna igång när bilen är parkerad och låst. Får ingen ersättning av bilfirman.
Annons

Nya bilar är sprängfyllda med elektronik och elfel är därför inte alls ovanliga. Bland auto motor & sport-ägarna som satt betyg på sina bilar i vår begagnatdatabas är det många som klagar på just elfel.

Tyvärr är de också ökänt svåra att hitta och reparera. Vi har tidigare skrivit om en miss BMW gjort i utvecklingen av flera suv-modeller, där spolarvätska kan tränga in i kablarna och ställa till med allvarliga fel, och nu klagar även en BMW 5-serie-ägare på mystiska fel i en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

BMW-ägaren köpte en 520d från 2011 som snart visade sig ha spökande elfel:

• Stolsvärmen slutade fungera när det blev kallt.

• Vindrutetorkarna och bakrutetorkaren fungerar sällan när det regnar men kan istället sätta igång sig själva vid andra tillfällen, även när bilen är parkerad och låst, och då går de heller inte att stänga av.

• Vindrutespolningen fungerar bara ibland.

• Att låsa bilen fungerar inte alltid varken med fjärrnyckeln eller manuellt.

• Innerbelysningen fungerar inte när bilen öppnas.

• Ibland låser sig bilen när han själv sitter i den, men inte alltid.

• Bakluckan går inte att öppna men ibland går själva bakrutan att öppna (en finess på BMW:s kombibilar).

Problemen brukar oftast dyka upp när bilen är kall och avtar när den uppnått arbetstemperatur. En BMW-verkstad har felsökt bilen för 4.800 kronor och kommit fram till att det kommer kosta 15.500 kronor att reparera den – alltså en totalnota på 20.300 kronor.

Felen ska bero på glapp i en styrbox. BMW-ägaren har också tvingats reparera kondensorn till luftkonditioneringen, en LED-baklampa och en del andra komponenter.

BMW-ägaren har anmält företaget som sålt bilen till ARN, men där får han inget gehör. Bilen var besiktigad och kontrollerad när den såldes, hävdar firman, och någon ersättning blir det därför inte.

Eftersom ägaren heller inte lyckats bevisa att felet inte fanns när han köpte bilen, och eftersom det nu gått över två år sedan bilen köptes, går ARN på verkstadens linje och nekar rätt till ersättning.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen