Ford får bakläxa för reklam om terrängkörning

Svensk domstol ger Ford bakläxa för reklam om terrängkörning.

Ford får bakläxa för reklam om terrängkörning
En av tre bilder på pickupen Ranger som Ford nu förbjuds att använda.

Att marknadsföra suvar och pickupbilar med bilder på terrängkörning är inte alls ovanligt. Den här typen av bilar visas ofta i skogsmiljöer.

Men det är inte alltid tillåtet. Skodas reklamkampanj för Octavia visade bilder som uppmanade till körning vilket bryter mot terrängkörningslagen, tyckte Konsumentverket för några år sedan.

Nu får även Ford erfara att reklambilder på bilar i terrängen kan vara olämpliga.

I en reklamkampanj som Ford genomfört kördes Fordbilarna ute i skog och mark. Gruset sprutade om hjulen och vattnet forsade runt karossen. Det är ett "olämpligt sätt att göra reklam på", tyckte Konsumentombudsmannen som stämde Ford för att få stopp på reklamen. Patent- och marknadsdomstolen gjorde dock en helt annan bedömning och tyckte inte alls att reklamen lockar till terrängkörning.

Domen överklagades till Patent- och marknadsöverdomstolen som nu till stor del går på Konsumentverkets linje. Tre av tio reklambilder från Ford förbjuds och två av fyra uttryck blir också förbjudna. Dessutom är domen kopplad till ett vitesbelopp på tre miljoner kronor, skriver Konsumentverket.

Formuleringarna Ford inte får använda är "den här pickupen kan du lita på i den kärvaste terrängen" och "plöjer sig fram i vattendjup där du skulle tveka att ge dig ut med en annan bil".

Med några få undantag är det förbjudet att köra bil i terrängen i Sverige, och tanken med domen är att bilförarna inte ska tro att det är lagligt att köra över stock och sten, enligt Konsumentverket.

 
Jag tycker det är helt okej att marknadsföra bilens terrängprestanda på det här sättet.
436
107