Efter larmrapporten: Höj kvaliteten – annars är det slutkört

Japanska biltillverkare har länge varit kända för sin höga kvalitet och driftsäkerhet, men de senaste åren har något hänt – åtminstone hos Honda. Kvaliteten har svajat...
Annons

Japanska biltillverkare har länge varit kända för sin höga kvalitet och driftsäkerhet, men de senaste åren har något hänt – åtminstone hos Honda. Kvaliteten har svajat och biljätten har tvingats göra flera stora och dyra återkallelser.

De svenska Hondaägarna verkar relativt nöjda trots allt, enligt de betyg som finns i vår begagnatdatabas där ägarna själva kan sätta betyg på sina bilar. Men internationellt sett har den tidigare så ingenjörsstyrda biljätten drabbats av både identitets- och kvalitetskris.

Nu drar Hondachefen Takahiro Hachigo i nödbromsen. Vid en konferens tidigare i år startade han en ny satsning på forskning och utveckling. Han ska också minska antalet mellanchefer och centralisera utvecklingen för att den inte ska vara utspridd över världen.

Målet är att Honda snabbare och effektivare ska kunna utveckla nya modeller, och därmed höja vinstmarginalen från dagens låga nivåer. Idag är utvecklingen av nya bilar extremt ineffektiv och modellprogrammet är rörigt. Bara i USA säljs 13 versioner av mellanklassbilen Accord varav tre olika hybrider.

”Det här greppet vi gör idag kommer avgöra vårt öde – om vi kommer finnas kvar som en oberoende spelare om 10–15 år”, säger en källa inom Honda till nyhetsbyrån Reuters.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen