Lyssna på Koenigsegg Jesko för första gången – en rapp V8 med 1.600 hk

För första gången kan vi lyssna på nya värstingen från Ängelholm. Vilken gasrespons! Och ni vet vad vi alltid säger – skruva upp ljudet.

Lyssna på Koenigsegg Jesko för första gången – en rapp V8 med 1.600 hk
En rå best med ett fantastiskt motorljud, det vet vi numera.

Häftig design och fantastisk toppeffekt – samt en väldig speciell transmission – är det som många förknippar med Koenigsegg Jesko. Men det har hänt mer med V8-motorn än att bara höja turbotrycket.

Volymen på 5,0 liter är densamma som förut men Jesko har fått en "flat vevaxel" där vevtapparna sitter förskjutna med 180 grader (istället för 90 grader, som nästan alla andra V8-motorer har). Vevaxeln tillverkas ur ett solitt metallstycke och i färdigt skick väger den bara 12,5 kilo – vilket Koenigsegg hävdar är världens lättaste V8-vevaxel.

Den nya vevaxeln gör att Jeskos V8:a har flyttat upp rödmarkeringen till 8.500 rpm. Den speciella vevaxeln ger också ett lika speciellt motorljud, som vi kan höra i filmklippet nedan.

En annan, ny finess hos Jeskos V8-motor är att man använder komprimerad luft för att få spinn på turboaggregaten. Inte helt olik Volvos PowerPulse, som användes på D5-dieseln (men nu försvunnit på lätthybriderna). En luftkompressor fyller en tank – i kolfiber, förstås – och det varvar upp turboaggregaten, en av detaljerna som förklarar den kvicka gasresponen.

Toppeffekten i Jeskos V8-motor anges till 1.280 hk med handelsbensin och hela 1.600 hk med E85 etanolbränsle. Maximalt vridmoment är 1.500 Nm vid 5.100 rpm, men mellan 2.700–6170 rpm finns minst 1.000 Nm. På pappret en ganska "snäll" motor, om man nu kan säga det om en V8:a som kan ge 1.600 hk.

Missa inte vår specialtidning om Koeningsegg, hela historien från 1994. Öppen att läsa digitalt för tidningsprenumeranter och premiummedlemmar. Klicka på bilden för att läsa.

 
Wow – vilket ljud!
135
8