BMW i8 nummer 20.000 är byggd – våren 2020 upphör produktionen

Slutet närmar sig för BMW i8 och snart kommer ersättaren – ska det bli en modern M1?

BMW i8 nummer 20.000 är byggd – våren 2020 upphör produktionen
BMW i8 nummer 20.000 har rullat av bandet i Leipzig.

Nu är det snart färdigbyggt i Leipzig, de sista BMW i8 beräknas vara klara i april 2020. Innan dess ska man bygga 400 exemplar av specialmodellen Ultimate Sophisto Edition, 200 Coupé och 200 Roadster.

BMW i8 nummer 20.000 byggdes nyligen klart och givetvis var det en av Ultimate Sophisto Edition bilarna. "Milstolpen" hamnar hos en kund i Tyskland. 20.000 bilar låter kanske inte så mycket men en BMW i8 Coupé börjar strax under 1,5 miljoner kronor och Roadster är cirka 150.000 kronor dyrare.

Produktionen av BMW i8 började på våren 2014 och kundleveranserna inleddes i juni samma år. BMW i8 Roadster började byggas på våren 2018.

Senaste versionerna av BMW i8 har en systemeffekt på 374 hk, där den trecylindriga turbomotorn står för 231 hk. Elektriska räckvidden, enligt gamla NEDC-cykeln, uppges vara 53–55 kilometer.

Sannolikt blir det ingen ersättare, i exakt samma anda, av i8:an. BMW gör förmodligen en fristående ersättare, kanske en mittmotorbil som BMW Vision M Next. Något som BMW M-chefen antytt i intervjuer. Denna moderna tolkning av klassiska M1 kan mycket väl byggas i Leipzig, där det finns ledig kapacitet och bilbyggare med god kompetens.

 

Konceptbilen BMW Vision M Next visar hur "ersättaren" till i8 kan se ut. En modern version av klassiska mittmotorbilen M1.

Produktionen av BMW i8 avslutas med 400 exemplar av specialmodellen Ultimate Sophisto Edition, 200 Coupé och 200 Roadster. På bilden BMW i8 nummer 20.000.

 
BMW i8 är en av mina drömbilar!
120
87