Volvo V60 Cross Country som polisbil – så kan den se ut

Får en extra liten "ryggsäck" på taket som gamla Volvo 145 Express.
Annons

När det gäller Volvos modeller är det V90 som gäller för polisen, antingen i lågbyggt utförande eller som Cross Country. Men vi har tidigare tagit fram ett förslag på hur Volvo XC90 skulle kunna se ut som polisbil, och nu finns även en skiss på en polis-V60.

Den här gången är det frilansande bildesignern Johan Wejedal som visar upp hur Volvo V60 Cross Country skulle kunna se ut som utryckningsbil. Eftersom den är något billigare än V90 Cross Country men ändå har hyfsat stort bagageutrymme kanske den skulle kunna räcka?

Johan Wejedal har utgått från den vanliga produktionsversionen av V60 Cross Country och lagt på de vanliga polisbilsdetaljerna som klisterdekaler och blåljus.

Men som du kanske ser har han också höjt taket en aning. Den lilla ”ryggsäcken” på taket ger bättre takhöjd i baksätet och mer plats i bagaget. Designgreppet kommer från Volvo 145 Express, som även den hade högre tak, och som lanserades 1970.

Volvo V60 Cross Country som polisbil – så kan den se ut
Johan Wejedal är frilansande bildesigner.

Polis-V90 väger 500 kilo mer

Volvo är ganska ensamma om att optimera polisbilar direkt i fabriken, ända ned till detaljer som blåljusen. Att konvertera en standard-V90 till polisbil tar en dryg vecka. Volvo har spenderat mer än 500 timmar med att provköra och trimma in detaljer i polisversionerna av V90 och V90 CC, både i kallt och varmt klimat.

Fjädringen är en av de detaljer som uppdateras mest jämfört med standardversionen, och det är inte så konstigt med polisens krav. Med två poliser och all utrustning ombord väger bilarna omkring 2,4 ton. Det är 500 kilo mer än tjänstevikten för en V90 D5 AWD. Styrningen lämnas dock mer eller mindre orörd.

”Att bara göra en tuff och hård bil som klarar vikten är inte särskilt svårt. Men det här är en arbetsplats. Den ska alltså samtidigt vara så komfortabel som möjligt. Det är det som är utmaningen, speciellt med tre kilos däcktryck. Vi har patruller i Norrland som kör 70 mil under de extremaste åttatimmarspassen. Då vill man inte sitta och hoppa och studsa”, sa Gunnar Johansson, utvecklingsingenjör på avdelningen Vehicle Dynamics, när vi besökte Volvos polisbilsbyggare.

Polisversionen av V90 finns både som D4, D5 och T6 – det är alltså inte bara diesel som gäller. Johan Wejedals förslag på en polis-V60 har T5-motor.

Om det faktiskt blir någon V60 som polisbil återstår att se, men oavsett är det kul att se hur den skulle kunna se ut.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen