Bilarna med störst bagageutrymme: Hela listan – suv mot kombi

Premium Kombi eller suv? Det är den stora frågan för barnfamiljer och alla andra storlastare som ska köpa bil. Vår exklusiva genomgång av alla testbilar de senaste tre åren visar exakt hur stort utrymmet är i alla testade modeller – och avslöjar vilka modeller som är bäst och sämst.

Bilarna med störst bagageutrymme: Hela listan – suv mot kombi
Det är inte alls säkert att det är en kombi du ska ha. Suvar kan vara minst lika bra storlastare, visar vår genomgång.

Svenska bilköpare älskar rymliga familjebilar – det är en sak som är säker. Kombibilarna har länge varit svenskarnas favoriter i bilhallarna, men de har fått konkurrens av suvarna de senaste åren.

Oavsett vilken biltyp du tittar på finns det vissa saker som är bra att veta när det gäller bagageutrymmet. I flera års tid har auto motor & sport tagit exakta bagagemått på mängder av kombibilar och suvar för att ta reda på hur stort utrymmet är i praktiken – inte bara i "lådliter".

Bagageutrymmet mäts i liter enligt en särskild mätnorm. Oftast handlar det om mätnormen VDA. För att mäta hur mycket bagageutrymmet sväljer används träbitar som mäter 200 x 50 x 100 millimeter – alltså en miljon kubikmillimeter, eller en liter. (Oftast görs detta i en dator och inte i verkligheten.)

Det här är ett bra sätt att mäta volym eftersom konstigt utformade bagageutrymmen, med underliga vinklar och kanske också stora hjulhus som inkräktar på utrymmet, straffar sig. Men nackdelen är att VDA-normen också tar med utrymme som finns under lastgolvet som inte är lika lättanvänt.

Men viktigast av allt är att faktiskt inte lita blint bara på siffran. Den säger inte så mycket om hur rymlig bilen är i verkligheten. Volvo V70 är ett bra exempel. Den framstår som trängre än Mercedes E-klass eftersom den inte sväljer lika många liter, men V70 har två fördelar som inte märks på den siffran: den har ett väldigt brett bagageutrymme och när du fäller baksätet blir lastytan nästan plan, jämfört med i Mercedes där den blir vinklad.

Det innebär att du skulle kunna få in barnvagnen på tvären och spara väldigt mycket plats i Volvon, samtidigt som det blir enklare att lasta långa föremål när lastytan blir nästan helt plan. E-klass kan istället skryta med högre lasthöjd.

Volvo V70 var betydligt mer upprätt baktill än nya V90. Lastytan är nästan lika stor på de båda modellerna.

Vi var inne på fällningen av baksätet här ovan – och det är en viktig detalj. Många biltillverkare skryter om hur lastytan blir plan när du fäller baksätet, men det är förbluffande ofta inte sant.

Om bagageutrymmet blir helt plant blir det mycket lättare att lasta långa föremål, och det utnyttjar ju också utrymmet bättre eftersom det inte uppstår något onödigt tomrum under fällningsvinkeln.

Många bilar har ett extra, litet bagageutrymme under lastgolvet. Det är inte alltid så stort men är väldigt bra att utnyttja för att få bort mindre prylar som inte behövs så ofta.

Tänk bara på att inte lägga första hjälpen-kitet eller reflexvästen där. Om du råkar ut för en olycka vill du inte behöva lasta ur hela semesterpackningen för att komma åt dem!

Fällbart baksäte har alla kombibilar men det är inte alla som kan skryta med 40/20/40-fällning.

Detaljerna vi gillar

Vissa bilar lockar med smarta detaljer som gör lastningen lite lättare.

• Lastöglor och krokar finns i alla större bilar. Vissa märken har dock högre kvalitet än andra. Krokarna ska kännas stadiga och säkra.

• Smarta fack med nät är bra att lägga undan småprylar i.

• Ficklampa i bakluckan är en kul detalj som några få bilar kan skryta med. Inte jättenödvändigt när de flesta ändå har en ficklampa i mobilen idag.

• Lastskenor och avdelare är något som fler bilägare borde utnyttja. Utrymmet i en kombibil är enormt och det är bra att dela av det för att lasten inte ska kasa omkring.

• Lastgolvet brukar sällan vara särskilt ömt och känsligt för last, men det kan ändå vara en bra idé att investera i en gummimatta om du lastar mycket och ofta. Det sparar på bilens tyg. En originalmatta har bättre passform än en eftermarknadsmatta.

• Om du har en kombi eller suv är det bra att investera i ett stadigt och säkert lastnät mellan bagageutrymmet och baksätet. Du vill inte att lasten far framåt i bilen som projektiler om du måste bromsa eller råkar ut för en olycka. En liten matkasse väger många gånger mer om du tvingas panikbromsa.

• Provlasta gärna bilen innan du köper! Ta med barnvagnen till bilhallen så ser du direkt om den går in och hur lätt eller svår den är att lasta.

Testlagets checklista: Så är ett bra bagageutrymme

Detta ska du tänka på innan du slår till.

• Låg lasttröskel. Att lyfta upp barnvagnen och sedan krångla in den i bagageutrymmet är svårt. Det är mycket lättare om det inte finns någon lasttröskel.

• Liten fällningsvinkel. Att fälla baksätet ska vara enkelt (gärna med knappar i bagageutrymmet) och vinkeln när baksätet är fällt ska helst vara noll grader.

• Lastovänliga suvar. Vissa suv-modeller är krångliga att lasta. Det beror på att bakstötfångaren går så långt ut att korta personer måste luta sig mot den (och smutsar därmed ned kläderna) för att nå med lasten hela vägen in i bagageutrymmet. Vissa dyrare bilar har luftfjädring som går att sänka för att lättare kunna lasta bilen.

• Insynsskyddet. En tacksam detalj är att insynsskyddet fälls upp automatiskt när luckan öppnas och sedan fälls ned igen när den stängs. Vanligt på lite dyrare bilar. Det får också gärna finnas en särskild plats i bagaget för att förvara insynsskyddet även om det inte används, men det är ovanligt.

• Öppna utan händer. Många nya bilar har också möjlighet att öppna luckan med en fotviftning under bilen och att stänga luckan med en knapptryckning. Det är smidigt, särskilt om du har mycket last att bära på.

Så här mäter vi bagageutrymmet.
A: Lastbredd vid öppningen och inne vid hjulhusen.
B: Lasthöjd vid öppningen.
C: Lastlängd till baksätet och framsätet.


 
Jag är nöjd med bagageutrymmet i min bil.
191
21