McLaren F1:s arvinge: T.50 med höfläkt i baken

Gordon Murray utvecklade McLaren F1 som är en av världens bästa sportbilar. Nu har han konstruerat en efterträdare som snart kommer i produktion. Möt T.50.
Annons

Världen har länge vetat att Gordon Murray jobbat med att utveckla en ny supersportbil kallad T.50, men nu kommer den första bilden på det lätta fartmonstret.

T.50 väger bara 980 kilo. Det gör att bilens V12:a med 650 hk kommer att ge sportbilen häftig acceleration. Under tre minuter kan effekten gå upp till 700 hk. Dessutom finns ett 48 volts mildhybridsystem.

Någon turbo finns inte och bilen är manuellt växlad. T.50 ska vara ”den sista analoga bilen”, tänker sig Gordon Murray.  Exakt hur snabb bilen är meddelas i maj 2020 då bilen blir helt officiell.

Det mest slående med bilen är en fläkt i baken. Den är 40 cm i diameter och förbättrar aerodynamiken så att bilen sugs ner mot vägbanan. Detta är ingen ny lösning, men en ovanlig sådan. Mest känd är kanske Niki Laudas Brabham BT46B som han vann i på Anderstorp 1978.

Formgivningen av T.50 påminner en del om McLaren F1 från 1992. Med tanke på vilken ikonstatus F1 har fått så är det inte konstigt.

I januari 2022 ska de första kunderna få sina bilar. De får då punga upp med två miljoner pund, plus moms. Det innebär att du behöver släpa med dig drygt 31 miljoner enkronor till bilhandlaren.

McLaren F1:s arvinge: T.50 med höfläkt i baken
Nya T.50 blir aningen längre än föregångaren McLaren F1 från 90-talet. Men kort ändå, 438 centimeter. Framvagnens länkar är bultade rakt in i ”öron” som sitter i kolfibermonocoquen. Det behövs ingen hjälpram fram, och det behövs heller ingen hjälpram fram. Längst upp ser vi en annan ”fläktbil”, Niki Laudas Brabham BT46B.
McLaren F1:s arvinge: T.50 med höfläkt i baken
Gordon Murray är född 18 juni 1946 i Durban, Sydafrika.
 
Annons
Annons
Rulla till toppen