Groupe PSA och Fiat/Chrysler har enats om samgående – blir världens fjärde största bilkoncernen

Nu är det officiellt: FCA och PSA slås samman till ett företag. Sammantaget omfattar koncernen 13 varumärken som producerar 8,7 miljoner bilar årligen.

Groupe PSA och Fiat/Chrysler har enats om samgående – blir världens fjärde största bilkoncernen
Carlos Tavares, född i Portugal, slutade hos Renault 2013 och gick till PSA. Nu ska han leda sammanslagna PSA/FCA.

De båda styrelserna i Group PSA och FCA (Fiat/Chrysler) har enats om att fusionera de två företagen till ett. Avtalet är underskrivet av PSA-chefen Carlos Tavares och FCA-chefen Mike Manley. Tavares blir vd för det nya företaget.

Det nya företaget – som inte fått något namn ännu – ska ledas av en styrelse bestående av 11 personer, 5 från FCA och 5 från PSA plus Carlos Tavares som styrelseordförande. I styrelsen ingår även representanter för de anställda. Vilken roll Mike Manley får nämns inte.

Sett till försäljning är det sammanslagna FCA/PSA världens fjärde största bilkoncern med en årlig produktion på 8,7 miljoner bilar. Sett till omsättning blir man världens tredje största, med Volkswagen Group och Toyota i topp. De tidigare biljättarna GM och Ford får alltså finna sig i att ha blivit distanserade av det sammanslagna FCA/PSA. Sett till volym placerar sig Renault/Nissan på tredje plats.

I Group PSA ingår Citroën, DS, Peugeot och Opel/Vauxhall. Från FCA kommer varumärkena Alfa Romeo, Chrysler, Fiat, Dodge, Jeep, Lancia, Maserati och pickuptillverkaren Ram. Sammanlagt 13 varumärken, om man betraktar Opel och Vauxhall som två olika. Antalet anställda uppgår till cirka 400.000.

Vid sammanslagningen nämns ingenting om att bilfabriker ska läggas ner. Men nya vd:n Carlos Tavares är känd som en tuff kostnadsjägare, något som räddade PSA från konkurs för fem år sedan och på mindre än ett år vände Opel från förlust till vinst.

Förutom utmaningarna som väntar med elektrifiering och autonoma fordon finns det även flera svagheter. Den sammanslagna koncernen har inga högt placerade volympremiummärken. DS skulle kanske protestera, och Maserati sålde bara 36.000 bilar 2018, en sänkning med 21 procent och bara hälften av försäljningsmålet. Den nya koncernen har heller ingen speciellt stark position på den kinesiska marknaden.

På den positiva sidan hittar vi stora kostnadsbesparingar med gemensam utveckling och inköp. Prognosen är att man ska spara fyra miljarder euro årligen. FCA har en stark position i Nordamerika och PSA ett motsvarande grepp på den europeiska marknaden – något som båda delarna av det nya företaget kan utnyttja.

 

PSA-chefen Carlos Tavares och FCA-chefen Mike Manley har skrivit under avtalet som skapar världens fjärde största bilkoncern med 13 varumärken.

 
Ett bra steg – bara den starke överlever!
64
21