Lamborghini slår nytt rekord men chefen stoppar vid 8.500 bilar per år

Stefano Domenicali kan glädja sig åt ett nytt rekordår, men drar samtidigt i handbromsen. Ska Lamborghini uppfattas som exklusivt går det inte att snubbla över en Urus i vartenda gathörn.

Lamborghini slår nytt rekord men chefen stoppar vid 8.500 bilar per år
Det är full fart hos Lamborghini och Stefano Domenicali kan vara stolt över sina bilbyggare.

Med bara en vecka kvar av 2019 står det klart att Lamborghini sätter ett nytt försäljningsrekord. Cirka 8.200 bilar har sålts, globalt, och främsta orsaken till uppgången står Urus för.

De slutgiltiga siffrorna är inte riktigt klara ännu men uppgången under 2019 är fantastisk. Och då ska man ha i minnet att även 2018 var ett otroligt rekordår då försäljningen ökade med 51 procent till 5.750 bilar och omsättningen steg med 40 procent till 1,42 miljarder euro. 2019 blir därmed det nionde året i rad som Lamborghini växer.

Men för att uppfattas som exklusiv går det inte att snubbla över en Lambo i vartenda gathörn. I en intervju med branschtidningen Automotive News säger vd Stefano Domenicali att man räknar med att lägga sig på en nivå runt 8.500 bilar under 2020. Produktionstakten kan öka något, men det handlar mest om att minska väntetiderna:

"Vi kan eventuellt öka produktionen för att minska väntetiden på de marknader där Urus säljer över förväntad prognos," säger Stefano Domenicali till Automotive News. "Det finns kunder som är beredda att betala 25.000 euro över listpriset för att få ta över en nästan ny Urus."

Om Lamborghini ska fortsätta att växa så krävs det en fjärde modell bredvid Huracán, Aventador och Urus. En sådan modell kommer tidigast 2025 och Stefano Domenicali avslöjar att det blir en "2+2 GT".

"Paketeringen och designen är nästan färdiga, men projektet har pausats," säger Stefano Domenicali. "Målet är att nå marknaden 2025-2027 och då får vi se vilka plattformar – inklusive helt elektriska – som finns tillgängliga inom VW Group."

Framtiden ser alltså ljus ut för Lamborghini med ökad försäljning och högre omsättning. Allt fler bilar på vägarna innebär att det behövs fler reservdelar, vilket också ökar omsättningen. En annan bidragande orsak till ökad omsättning är att Lamborghini bygger fler specialmodeller, som Sián FKP 37. Trots ett pris på 2 miljoner euro sålde de 63 bilarna slut på tre månader.

 

Längst bort i raden av bilar framför Stefano Domenicali skymtar vi "sportsuven" Urus, som till 70 procent köps av personer som inte ägt en Lamborghini förut.

Lamborgnini Miura var världens första supersportbil och blev en omedelbar succé. Mellan 1966 och 1969 såldes 465 exemplar av Miura P400.
Att Lamborghini Miura SV premiärvisades på Genèvesalongen 1971 är idag nästan helt bortglömt eftersom man samtidigt visade upp konceptbilen Countach LP 500. Den radikala designen skakade om hela världen – Countach var något helt nytt.
Countach bidrog tyvärr till att de två sista årens försäljning av Miura SV tvärdog. Miura var bättre än någonsin förut men det hjälpte inte när alla kunder väntade på att Countach skulle serieproduceras, vilket inleddes 1974. Sådana försäljningsmissar gör inte Lamborghini idag.

 
Snälla tomten, kom med en Lamborghini nästa julafton!
91
25