Porsche bygger sista 991:an – men det började med 901

Nu är det slut, efter 233.540 bilar. Produktionen började 2011 och i december rullade sista 991:an av bandet, en 911 Speedster.
Annons

Den åttonde generationen Porsche 911 kallas internt för 992, vilket anknyter till en uråldrig tradition som löper ända tillbaka till 30-talet, mer om det längre ner. Men föregångaren 991 har nu nått vägs ände. Sista 991:an blev en 911 Speedster.

Porsche 991 har varit en fantastiskt framgångsrik generation, den sjunde i ordningen, med totalt 233.540 bilar producerade. Jämfört med sin föregångare, 997 (lite ologiskt med en högre siffra, men så är det), så bestod 991 till nästan 90 procent av nya komponenter.

Tack vare ett flitigt användande av lättviktsmaterial blev 991:an lättare än sin föregångare 997, vilket inte hade hänt förut. Detta trots att 991 växte i storlek och bland annat fick ett 10 centimeter längre axelavstånd. 991 blev också den generation som firade Porsches 50-årsjubileum för 911-modellen, 2013. Jubileumsmodellen tillverkades i 1.963 exemplar, givetvis.

Porsche 911 Speedster firade 70-årsjubileum av företagets grundande, 1948, om än lite sent (i april 2019). I grunden är 911 Speedster baserad på 911 GT3, fast i taklös version. Sugmotorn på 4,0 liter känner vi igen med rödmarkering vid 9.000 rpm och en förhöjd toppeffekt på 510 hk. En av skillnaderna hos 911 Speedster var att motorn fick individuella trottelhus från GT3 R.

Porsche 911 Speedster byggdes i 1.948 exemplar, för att fira grundandet av företaget 1948. Priset var satt till 2,5 miljoner kronor, men vilken kund som fick levererat det sista exemplaret av 911-generationen som byggdes i december är inte känt.

Porsche bygger sista 991:an – men det började med 901
Den sista 991:an har byggts i Zuffenhausen. En 911 Speedster med grund i 911 GT3.

Hur var det då med 911-generationernas namn? Det går ända tillbaka till 25 april 1931 när företaget ”Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH – Konstruktion und Beratung für Motoren- und Fahrzeugbau” registrerades. Det lilla ingenjörsföretaget bestod av tolv personer, handplockade av legenden Ferdinand Porsche (1875–1951).

Första uppdraget Porsche kom från motorcykeltillverkaren Zündapp, som ville ha en liten personbilsmodell. Det vore en smula pinsamt att börja från 1 och därför fick Zündapp-uppdraget internnamnet ”Porsche Typ 12”. Det här projektet blev aldrig serieproducerat men fortsättningsvis så gavs alla uppdrag ett projektnummer. ”Folkbilen” (sedermera Folkvagnen Typ 1, eller ”Bubblan”) fick projektnamnet ”Porsche Typ 60” och den konstruerades i mitten och slutet av 30-talet. Serieproduktionen av VW Typ 1 startade i mellandagarna 1945.

Den första Porschemodellen skapades 1939, ”Porsche Type 64 Berlin-Rom-Wagen” (bara två exemplar byggdes) och företaget grundades 1948. Då startades produktionen av ”Type 356”, vilket även blev modellnamnet Porsche 356.

Vid Frankfurtsalongen 1964 visades efterföljaren till 356, den sexcylindriga Porsche 911. Det namnet var dock en snabb nödlösning då 911:an från start hade projektnamnet 901. 356:ans efterföljare skulle heta Porsche 901 men när Peugeot fick reda på det hävdade man att alla modellnamn med ”0” i mitten var deras. För att undvika en lång och kostsam rättsprocess valde Porsche istället 911-namnet. Men tittar man på artikelnummer på dessa tidiga komponenter så börjar de alltid med siffran 901.

Parallellt med 911 tillverkades en fyrcylindrig version som fick namnet 912 (1965–1969). Porsche 911 Turbo hade internnamnet 930 (1975–1989). Men i övrigt placerar sig 911-generationerna så här:

1:a generationen Porsche 911, 901, 1963–1973.

2:e generationen Porsche 911, G-serien, 1973–1989.

3:e generationen Porsche 911, 964, 1989–1994.

4:e generationen Porsche 911, 993, 1994–1998.

5:e generationen Porsche 911, 996, 1998–2004.

6:e generationen Porsche 911, 997, 2004–2011.

7:e generationen Porsche 911, 991, 2011–2019.

8:e generationen Porsche 911, 992, 2019–

Som vi kan se så kan 992:ans efterföljare, av allt att döma en hybridversion, inte ta namnet 993 – då det redan använts. Ska vi gissa på 994, istället?

 

Porsche bygger sista 991:an – men det började med 901
Porsche bygger sista 991:an – men det började med 901
Porsche bygger sista 991:an – men det började med 901
Porsche bygger sista 991:an – men det började med 901
 
Annons
Annons
Rulla till toppen