Anrika Bentley Mulsanne säger tack och hej

Anrika Bentley Mulsanne säger tack och hej

Även Bentley måste anpassa sig efter hårdare utsläppskrav och innan dess passar man på att bygga en limiterad version av flaggskeppet Mulsanne. Hyllningsmodellen får titeln Mulsanne 6.75 Edition by Mulliner.

Historien om Bentleys 6,75-liters V8 började redan 1959 i Bentley S2 och har varit i tjänst ända fram till idag. Motorn har även suttit i Rolls-Royce men när BMW tog över märket i slutet på 90-talet försvann motorn hos rivalen.

För att hylla den sista modellen av Mulsanne och 6,75-liters V8:an utsmyckas specialversionen med unik instegsbelysning och emblem med texten "6.75 Edition". Utöver detta även utvändiga högblanka svarta lister och ny grill. Motorn är densamma som i Mulsanne Speed och besitter 530 hästkrafter och 1.100 Nm.

Arvtagare till Mulsanne blir syskonmodellen Flying Spur som är en betydligt modernare lyxbil från Bentley. Även lyxlimpor från de brittiska öarna måste anpassa sig efter ägaren Volkswagens elektrifiering och på sikt kommer Flying Spur introduceras som plug-inhybrid.

Bentley har redan öppnat slussarna för intresseanmälan av hyllningsmodellen Mulsanne 6.75 Edition by Mulliner – men skynda, endast 30 exemplar finns att tillgå.

 
Bentley Mulsanne 6.75 Edition by Mulliner vore en dröm!
128
31